Στο Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο λειτουργούσε δανειστική βιβλιοθήκη από την έναρξη της λειτουργίας του το 1901. Επρόκειτο για μια πολύ σημαντική υπηρεσία, που παρείχε μορφωτικά μέσα στους σπουδαστές και τις σπουδάστριες της εποχής. Άλλωστε, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Διδασκαλείου δεν είχε ακόμη ιδρυθεί στο Ηράκλειο δημοτική βιβλιοθήκη, η οποία ιδρύθηκε το 1908. Στον τελευταίο σωζόμενο συγκεντρωτικό κατάλογο βιβλίων του Διδασκαλείου εντοπίστηκαν 666 τίτλοι, ενταγμένοι σε 5 Ταξιθετικές Κατηγορίες (Τ.Κ.): α. Γράμματα - Επιστήμαι – Τέχναι. β. Επιστημονικά. γ. Ελεύθερα αναγνώσματα. δ. Βοηθητικά. ε. Διδακτικά. Η ανωτέρω ταξινόμηση δεν αντιστοιχούσε σε κάποια αυστηρή θεματική κατηγοριοποίηση με δεδομένο ότι ορισμένα βιβλία ίδιας θεματικής ταξινομήθηκαν σε διαφορετικές Τ.Κ..
Η Τ.Κ. «Επιστημονικά» περιελάμβανε βιβλία που αφορούσαν θέματα παιδαγωγικά, ψυχολογίας, διδακτικής και ειδικής διδακτικής ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, λαογραφίας, ιστορίας, αρχαίας ελληνικής γραμματείας, καθώς και ξένη λογοτεχνία.
Το βιβλίο ''Το σχολείο εργασίας στη θεωρία και στην πράξη'' ανήκε στην κατηγορία «Επιστημονικά» της δανειστικής βιβλιοθήκης του Διδασκαλείου Κρήτης στο Ηράκλειο. Το θεωρητικό μέρος του αναφέρεται στις αρχές του Σχολείου Εργασίας. Στο εγχειρίδιο γίνεται αναφορά στην ελεύθερη και ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού και στην καλλιέργεια της κοινωνικής του συνείδησης, στην υποκίνηση του ερευνητικού του ενδιαφέροντος, καθώς επίσης στη συμμετοχή του στην κοινοτική σχολική οργάνωση. Στο πρακτικό μέρος παρατίθενται συγκεκριμένες διδακτικές ενότητες με βάση τις αρχές του Σχολείου Εργασίας. Ο συγγραφέας Θεόδωρος Κάστανος (1886-1932), παιδαγωγός, διευθυντής σε διάφορα Διδασκαλεία της χώρας και πρωτοπόρος για την ίδρυση της Ζαριφείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας στην Αλεξανδρούπολη, αντλεί της παιδαγωγικές θέσεις του από τη μεταρρυθμιστική παιδαγωγική κίνηση της Γερμανίας των αρχών του 20ου αι. Στην εποχή του είχε επικριθεί έντονα για τις παιδαγωγικές του απόψεις, οι οποίες συνέδεαν το Σχολείο Εργασίας με τη Νέα Αγωγή και το Νέο Σχολείο, και οι οποίες εμπεριέχονται στο παρόν βιβλίο.
(EL)
A lending library was operated in the Didaskaleion of Crete in Heraklion since the beginning of its establishment in 1901. It was a very important facility, which provided educational tools to the students of that time. After all, in the first years of the operation of the Didaskaleion, a municipal library had not yet been established in Heraklion. The municipal library was founded in 1908. In the last surviving consolidated list of books of the Didaskaleion, 666 titles were found, included in 5 Classification Categories (C.C.): a. Letters - Science - Art. b. Scientific. c. Free readings. d. Ancillary. e. Didactic. The above classification did not correspond to any strict thematic categorization given that some books of the same subject were classified in different C.C..
The C.C. "Scientific" included books dealing with pedagogy, psychology, general didactic and didactics about specific subjects, folklore, history, ancient Greek literature, as well as foreign literature
The book ''The Work School in theory and in practice'' belonged to the "Scientific" category of the lending library of the Didaskaleion of Crete in Heraklion. Its theoretical part refers to the principles of the Work School. The book refers to the free and all-round development of the child's personality and the cultivation of their social consciousness, the stimulation of their research interest, as well as their participation in the communal school organization. The practical part lists specific teaching units based on the principles of the work school. The author Theodoros Kastanos (1886-1932), pedagogue, director of various Didaskaleia in the country and pioneer of the establishment of the Zarifios Educational Academy of Alexandroupolis, derives his pedagogical positions from the reformist pedagogical movement in Germany of the early 20th century. In his days he was strongly criticized for his pedagogical views, which linked the Work School with the new education and the new school, and which are contained in the present book.
(EN)
Une bibliothèque de prêtfonctionnait à Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion depuis son ouverture en 1901. C’était un service très important qui fournissait des supports et outils pédagogiques aux étudiants et aux étudiantes de l’époque. D’ailleurs, pendant les premières années de fonctionnement de Didaskalio, il n’y avait pas de bibliothèque municipale à Héraklion ; celle-ci a été fondée en 1908. Dans le dernier dernier catalogueré capitulatif de livres de Didaskalio qui a été retrouvé, 666 titres d’ouvrages ont été identifiés et ceux-ci étaient classés en 5 catégories : a. Lettres–Sciences – Arts. b. Ouvrages scientifiques. c. Lectures libres. d. Guides pratiques. e. Livres de didactique/ manuels scolaires. La classification présentée ci-dessus ne correspondait pas à une catégorisation stricte, étant donné que certains ouvrages de la même thématique avaient été classés en catégories différentes.
La catégorie «Ouvrages scientifiques» contenait des livres qui traitaient des sujets de pédagogie, de psychologie, de didactique générale et des didactiques des différentes disciplines, du folklore, de l’histoire, de la littérature grecque de l’Antiquité, ainsi que de la littérature étrangère.
Le livre ''L’ École du travail dans la théorie et la pratique'' appartenait à la catégorie «Ouvrages scientifiques» de la bibliothèque de prêt de Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion. Dans sa partie théorique sont présentés les principes du courant pédagogique de «l’ École du travail». Dans cet ouvrage, on fait référence au développement libre et global de la personnalité de l’enfant et au développement de sa conscience sociale, à la stimulation de son intérêt pour la recherche, ainsi qu’à la participation de l’enfant à l’ organisation de la communauté scolaire. Dans la partie pratique du livre, sont présentées des propositions didactiques précises basées sur les principes du courant pédagogique des «écoles du travail». L’auteur du livre, Théodoros Kastanos (1886-1932) était pédagogue, directeur dans différents Didaskalio de Grèce et pionnier de la création de l’ Académie Pédagogique Zarifios (École pour la formation des enseignants) d’ Alexandroupolis en Grèce. Ses positions pédagogiques sont influencées par le mouvement pédagogique réformiste d’ Allemagne du début du 20ème siècle. À son époque, il a été fortement critiqué pour ses positions pédagogiques, lesquelles, présentées dans ce livre, mettaient en relation l’École du travail avec l’Éducation nouvelle et l’École nouvelle.
(FR)