School community
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC 4.0

Attribution-NonCommercial
CC_BY_NC



Σχολική κοινότητα (EL)
School community (EN)
Communauté scolaire (FR)

Παπαμαύρος Μιχαήλ (EL)
Papamavros Michael (EN)
Papamavros Michail (FR)

Στο Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο λειτουργούσε δανειστική βιβλιοθήκη από την έναρξη της λειτουργίας του το 1901. Επρόκειτο για μια πολύ σημαντική υπηρεσία, που παρείχε μορφωτικά μέσα στους σπουδαστές και τις σπουδάστριες της εποχής. Άλλωστε, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Διδασκαλείου δεν είχε ακόμη ιδρυθεί στο Ηράκλειο δημοτική βιβλιοθήκη, η οποία ιδρύθηκε το 1908. Στον τελευταίο σωζόμενο συγκεντρωτικό κατάλογο βιβλίων του Διδασκαλείου εντοπίστηκαν 666 τίτλοι, ενταγμένοι σε 5 Ταξιθετικές Κατηγορίες (Τ.Κ.): α. Γράμματα - Επιστήμαι – Τέχναι. β. Επιστημονικά. γ. Ελεύθερα αναγνώσματα. δ. Βοηθητικά. ε. Διδακτικά. Η ανωτέρω ταξινόμηση δεν αντιστοιχούσε σε κάποια αυστηρή θεματική κατηγοριοποίηση με δεδομένο ότι ορισμένα βιβλία ίδιας θεματικής ταξινομήθηκαν σε διαφορετικές Τ.Κ.. Η Τ.Κ. «Επιστημονικά» περιελάμβανε βιβλία που αφορούσαν θέματα παιδαγωγικά, ψυχολογίας, διδακτικής και ειδικής διδακτικής ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, λαογραφίας, ιστορίας, αρχαίας ελληνικής γραμματείας, καθώς και ξένη λογοτεχνία. Το βιβλίο ''Σχολική κοινότητα'' ανήκε στην κατηγορία «Επιστημονικά» της δανειστικής βιβλιοθήκης του Διδασκαλείου Κρήτης στο Ηράκλειο. Πρόκειται για εγχειρίδιο που αναφέρεται στη σχολική κοινότητα ως κύτταρο οργάνωσης της σχολικής ζωής. Ο συγγραφέας Μιχαήλ Παπαμαύρος (1890-1962) ήταν εκπρόσωπος της μεταρρυθμιστικής παιδαγωγικής στην Ελλάδα, είχε αποκομίσει σημαντική εμπειρία στην οργάνωση των σχολικών κοινοτήτων κατά την παραμονή του στη Γερμανία ως καθηγητής και αργότερα στην Ελλάδα από το Μαράσλειο Διδασκαλείο. Στο βιβλίο αναφέρεται στη θεωρητική θεμελίωση και στις παιδαγωγικές αρχές της σχολικής κοινότητας, αναλύει την οργάνωσή της, τον ρόλο και τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών. Τεκμηριώνει επίσης μια σειρά από επιμέρους ζητήματα που άπτονται της ζωής της κοινότητας, όπως είναι οι συνελεύσεις, οι μαθητικοί σύλλογοι, οι εξωσχολικές δράσεις και το περιοδικό της κοινότητας. Κάνει αναφορά τέλος στις σχολικές κοινότητες της Ευρώπης. (EL)
A lending library was operated in the Didaskaleion of Crete in Heraklion since the beginning of its establishment in 1901. It was a very important facility, which provided educational tools to the students of that time. After all, in the first years of the operation of the Didaskaleion, a municipal library had not yet been established in Heraklion. The municipal library was founded in 1908. In the last surviving consolidated list of books of the Didaskaleion, 666 titles were found, included in 5 Classification Categories (C.C.): a. Letters - Science - Art. b. Scientific. c. Free readings. d. Ancillary. e. Didactic. The above classification did not correspond to any strict thematic categorization given that some books of the same subject were classified in different C.C.. The C.C. "Scientific" included books dealing with pedagogy, psychology, general didactic and didactics about specific subjects, folklore, history, ancient Greek literature, as well as foreign literature. The book ''School community'' belonged to the "Scientific" category of the lending library of the Didaskaleion of Crete in Heraklion. This is a book that refers to the school community as a cell of organization of school life. The author Michael Papamavros (1890-1962) was a representative of the reform-oriented pedagogy in Greece, and had gained significant experience in the organization of school communities during his stay in Germany as a professor and later in Greece from the Marasleio Didaskaleio. In the book, he refers to the theoretical foundation and pedagogical principles of the school community, he analyzes its organization, the role and duties of teachers. He also documents a number of specific issues related to community life, such as assemblies, student clubs, extracurricular activities and the community magazine. It finally refers to the school communities of Europe. (EN)
Une bibliothèque de prêtfonctionnait à Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion depuis son ouverture en 1901. C’était un service très important qui fournissait des supports et outils pédagogiques aux étudiants et aux étudiantes de l’époque. D’ailleurs, pendant les premières années de fonctionnement de Didaskalio, il n’y avait pas de bibliothèque municipale à Héraklion ; celle-ci a été fondée en 1908. Dans le dernier dernier catalogueré capitulatif de livres de Didaskalio qui a été retrouvé, 666 titres d’ouvrages ont été identifiés et ceux-ci étaient classés en 5 catégories : a. Lettres–Sciences – Arts. b. Ouvrages scientifiques. c. Lectures libres. d. Guides pratiques. e. Livres de didactique/ manuels scolaires. La classification présentée ci-dessus ne correspondait pas à une catégorisation stricte, étant donné que certains ouvrages de la même thématique avaient été classés en catégories différentes. La catégorie «Ouvrages scientifiques» contenait des livres qui traitaient des sujets de pédagogie, de psychologie, de didactique générale et des didactiques des différentes disciplines, du folklore, de l’histoire, de la littérature grecque de l’Antiquité, ainsi que de la littérature étrangère. Le livre ''Communauté scolaire'' appartenait à la catégorie «Ouvrages scientifiques» de la bibliothèque de prêt de Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion. Danscetouvrage, la communauté scolaire est envisagée comme un élément constitutif de l’organisation de la vie scolaire. Son auteur, Michail Papamavros (1890-1962), était un représentant de la pédagogie réformiste de Grèce et avait acquis une expérience importante dans l’organisation des communautés scolaires en tant que professeur du secondaire en Allemagne et ensuite en tant qu’enseignant à Maraslio Didaskalio en Grèce. Dans ce livre, l’auteur se réfère aux fondements théoriques et aux principes pédagogiques sur lesquels est fondé le concept de la communauté scolaire, il analyse son mode de fonctionnement, son rôle et les tâches des enseignants. Il se réfère aussi à des questions spécifiques à la vie de la communauté scolaire, telles que les réunions pédagogiques, les associations des élèves, les activités périscolaires et le magazine de la communauté. Enfin, l’auteur se réfère aux communautés scolaires d’Europe. (FR)

bibo:Book
Βιβλίο (EL)
Book (EN)
TEXT (EN)
Livre (FR)

χ.τ. (EL)
w.p. (EN)
s.p. (FR)

138 page(s) (EL)
13 εκ. × 17 εκ. (EL)

χ.χ. (EL)

Σχολική ζωή (EL)
School life (EN)
Vie scolaire (FR)


Text

Greek

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

other

https://e-her.org/collection/category/1001/book/322
https://e-her.org/omeka/files/original/c8e34c8da7419064b9b0012226b8ac2fdceec335.pdf



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)