The purpose of the education of Greek children and the fundamental conditions for its realization

The purpose of the education of Greek children and the fundamental conditions for its realization
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC 4.0

Attribution-NonCommercial
CC_BY_NC



Ο σκοπός της αγωγής των Ελληνοπαίδων και οι θεμελιώδεις όροι της πραγματοποιήσεως αυτού (EL)
The purpose of the education of Greek children and the fundamental conditions for its realization (EN)
Le But de l’ éducation des enfants grecs et les conditions fondamentales des aréalisation (FR)

Σκουτερόπουλος Ιωάννης (EL)
Skouteropoulos Ioannis (EN)
Skouteropoulos Ioannis (FR)

Στο Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο λειτουργούσε δανειστική βιβλιοθήκη από την έναρξη της λειτουργίας του το 1901. Επρόκειτο για μια πολύ σημαντική υπηρεσία, που παρείχε μορφωτικά μέσα στους σπουδαστές και τις σπουδάστριες της εποχής. Άλλωστε, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Διδασκαλείου δεν είχε ακόμη ιδρυθεί στο Ηράκλειο δημοτική βιβλιοθήκη, η οποία ιδρύθηκε το 1908. Στον τελευταίο σωζόμενο συγκεντρωτικό κατάλογο βιβλίων του Διδασκαλείου εντοπίστηκαν 666 τίτλοι, ενταγμένοι σε 5 Ταξιθετικές Κατηγορίες (Τ.Κ.): α. Γράμματα - Επιστήμαι – Τέχναι. β. Επιστημονικά. γ. Ελεύθερα αναγνώσματα. δ. Βοηθητικά. ε. Διδακτικά. Η ανωτέρω ταξινόμηση δεν αντιστοιχούσε σε κάποια αυστηρή θεματική κατηγοριοποίηση με δεδομένο ότι ορισμένα βιβλία ίδιας θεματικής ταξινομήθηκαν σε διαφορετικές Τ.Κ.. Η Τ.Κ. «Επιστημονικά» περιελάμβανε βιβλία που αφορούσαν θέματα παιδαγωγικά, ψυχολογίας, διδακτικής και ειδικής διδακτικής ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, λαογραφίας, ιστορίας, αρχαίας ελληνικής γραμματείας, καθώς και ξένη λογοτεχνία. Το βιβλίο ''Ο σκοπός της αγωγής των Ελληνοπαίδων και οι θεμελιώδεις όροι της πραγματοποιήσεως αυτού'' ανήκε στην κατηγορία «Επιστημονικά» της δανειστικής βιβλιοθήκης του Διδασκαλείου Κρήτης στο Ηράκλειο. Στο εγχειρίδιο γίνεται αναφορά στους ευρύτερους σκοπούς της αγωγής και εξετάζεται η αγωγή ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία. Γίνεται επίσης αναφορά στις παιδαγωγικές, διδακτικές και ψυχολογικές προϋποθέσεις του εκπαιδευτικού επαγγέλματος. Ο Ιωάννης Σκουτερόπουλος (1883-1975) αξιοποίησε για τη συγγραφή του βιβλίου τη διδακτική και διοικητική του εμπειρία ως διδάσκων και διευθυντής του Μονοτάξιου Διδασκαλείου Αθηνών, αλλά και τη διδακτική του εμπειρία στα σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης που υπηρέτησε. Διετέλεσε επίσης εκπαιδευτικός Σύμβουλος, διευθυντής στο Διδασκαλείο Λαμίας, μέλος και μετά πρόεδρος του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου και Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας. (EL)
A lending library was operated in the Didaskaleion of Crete in Heraklion since the beginning of its establishment in 1901. It was a very important facility, which provided educational tools to the students of that time. After all, in the first years of the operation of the Didaskaleion, a municipal library had not yet been established in Heraklion. The municipal library was founded in 1908. In the last surviving consolidated list of books of the Didaskaleion, 666 titles were found, included in 5 Classification Categories (C.C.): a. Letters - Science - Art. b. Scientific. c. Free readings. d. Ancillary. e. Didactic. The above classification did not correspond to any strict thematic categorization given that some books of the same subject were classified in different C.C.. The C.C. "Scientific" included books dealing with pedagogy, psychology, general didactic and didactics about specific subjects, folklore, history, ancient Greek literature, as well as foreign literature. The book ''The purpose of the education of Greek children and the fundamental conditions for its realization'' belonged to the "Scientific" category of the lending library of the Didaskaleion of Crete in Heraklion. The book refers to the broader purposes of education and examines education as a link between the individual and society. Reference is also made to the pedagogical, didactic and psychological prerequisites of the teaching profession. To write the book, Ioannis Skouteropoulos (1883-1975) used his teaching and administrative experience as a teacher and director of the Monotaxio (One-grade) Didaskaleion of Athens, as well as his teaching experience in the Primary and Secondary Schools he served. He was also an educational advisor, director of the Didaskaleion of Lamia, member and then president of the Supreme Educational Council and Secretary General of the Ministry of Education. (EN)
Une bibliothèque de prêtfonctionnait à Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion depuis son ouverture en 1901. C’était un service très important qui fournissait des supports et outils pédagogiques aux étudiants et aux étudiantes de l’époque. D’ailleurs, pendant les premières années de fonctionnement de Didaskalio, il n’y avait pas de bibliothèque municipale à Héraklion ; celle-ci a été fondée en 1908. Dans le dernier dernier catalogueré capitulatif de livres de Didaskalio qui a été retrouvé, 666 titres d’ouvrages ont été identifiés et ceux-ci étaient classés en 5 catégories : a. Lettres–Sciences – Arts. b. Ouvrages scientifiques. c. Lectures libres. d. Guides pratiques. e. Livres de didactique/ manuels scolaires. La classification présentée ci-dessus ne correspondait pas à une catégorisation stricte, étant donné que certains ouvrages de la même thématique avaient été classés en catégories différentes. La catégorie «Ouvrages scientifiques» contenait des livres qui traitaient des sujets de pédagogie, de psychologie, de didactique générale et des didactiques des différentes disciplines, du folklore, de l’histoire, de la littérature grecque de l’Antiquité, ainsi que de la littérature étrangère. Le livre ''Le But de l’éducation des enfants grecs et les conditions fondamentales de sa réalisation'' appartenait à la catégorie «Ouvrages scientifiques» de la bibliothèque de prêt de Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion. Ce livre fait référence aux objectifs plus généraux de l’éducation, envisagée comme un maillon reliant l’individu et la société. De plus, on s’y réfère aux conditions pédagogiques, didactiques et psychologiques nécessaires pour l’exercice du métier d’enseignant. Pour l’écriture de ce livre, son auteur, Ioannis Skouteropoulos (1883-1975), s’est appuyé sur son expérience en tant qu’enseignant et en tant que directeur au Didaskalio d’Athènes (école à un seul niveau), ainsi que sur son expérience d’enseignement dans différentes écoles élémentaires et écoles du secondaire. En plus, Ioannis Skouteropoulos a été conseiller pédagogique, directeur au Didaskalio de Lamia, membre et puis président du Conseil Supérieur de l’Éducation et Secrétaire général du Ministère de l’Éducation de Grèce. (FR)

bibo:Book
Βιβλίο (EL)
Book (EN)
TEXT (EN)
Livre (FR)

Athènes
Εν Αθήναις (EL)
Athens (EN)

232 page(s) (EL)
14 εκ. × 21 εκ. (EL)

1929 (EL)



Αγωγή (EL)
Education (EN)
Éducation (FR)


Text

Greek

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)