Πηγή: Travelogues, Ιόλη Βιγγοπούλου
(EL)
Στον συγκεκριμένο τόμο, που κοσμείται με ξυλογραφίες και έγχρωμες αναπαραγωγές ακουαρέλας, ο συγγραφέας προτάσσει κεφάλαια με την ιστορία των Φράγκων στη βυζαντινή αυτοκρατορία και συνεχίζει με μία περιδιάβαση σε τόπους όπου τα κατάλοιπα των Λατίνων συνυπάρχουν με άλλα μνημεία. Στον χάρτη που υπάρχει στο τέλος του τόμου παρακολουθούμε το δρομολόγιο του συγγραφέα στις περιοχές της Κωπαΐδας, όπου διεξήχθη μάχη με τους Καταλανούς, στον Όσιο Λουκά και στη Λιβαδειά, από την Αθήνα προς το Ναύπλιο, την Αρκαδία και ως την Μονεμβασιά. Η περιήγηση συνεχίζεται από την Κόρινθο προς την Πάτρα, την Ανδραβίδα και από την Κυπαρισσία προς τη Μάνη για να καταλήξει στον Μυστρά. Εκεί παρουσιάζονται με γλαφυρό ύφος η Περίβλεπτος, η Παντάνασσα, το Παλάτι των Δεσποτών, το φρούριο, η Μητρόπολη, το Βροντόχιον, υμνώντας τόσο την τέχνη στην τελευταία αναλαμπή του Βυζαντίου όσο και το απόλυτα ταιριασμένο στα μνημεία τοπίο που τα περιβάλλει. Έτσι, όπως αναφαίνεται στον τίτλο οι «φραγκο-καταλανικές και βυζαντινές» ιστορικές μνήμες συνταιριάζουν με σκέψεις και «σημειώσεις για τη τέχνη και τα ταξίδια» του δημιουργού.
(EL)
Ο Ιταλός Francesco Perilla, για τον οποίο γνωρίζουμε μόνο ότι γεννήθηκε το 1874, έζησε κάποια χρόνια στην Aθήνα και εξέδωσε (γύρω στα 1930) βιβλία βασισμένα κυρίως στους πίνακές του για διάφορες περιοχές της Eλλάδας (Mυστράς, Kυκλάδες, Xίος, Πελοπόννησος, Πήλιο, Άγιον Όρος, Aθήνα, Aττική κ.λπ.). Όλα τα έργα του εικονογραφούνται με πολλές τεχνικές εικόνας (φωτογραφίες, σχέδια, παστέλ). O αυθορμητισμός από τις ερασιτεχνικές του λήψεις, οι νέες αισθητικές, οι νεωτερικές αντιλήψεις κάλλους, επιτρέπουν στα ιστορικά τεκμήρια στα οποία ανατρέχει ο συγγραφέας να συμπορεύονται με τις σύγχρονες της εποχής του τάσεις στις τέχνες.
(EL)