Στην αφηγηματική και πολυπρόσωπη σύνθεση παριστάνεται η Κοίμηση του οσίου Εφραίμ του Σύρου και πολλές επιμέρους σκηνές από τη ζωή των αναχωρητών της ερήμου. Στο κέντρο της παράστασης, επάνω σε χαμηλή πλάκα, είναι τοποθετημένο το λείψανο του οσίου Εφραίμ. Ο νεκρός είναι τυλιγμένος με το μοναχικό ένδυμα και έχει εικόνα του Χριστού μπροστά στο στήθος. Μία ομήγυρη από σαράντα περίπου θλιμμένους και σκυφτούς μοναχούς περιβάλλει το νεκρό Άγιο. Ένας κληρικός κρατάει λαμπάδα με το αριστερό χέρι και με το δεξί θυμιατίζει. Κάποιοι από τους μοναχούς σκύβουν και προσκυνούν το λείψανο με σεβασμό. Από τους λόφους, που διανθίζονται με δεντρά και χαμηλή βλάστηση, καταφθάνουν και άλλοι μοναχοί, ακόμα και έρποντας. Τους πιο ανήμπορους τους μεταφέρουν σε φορείο ή στην πλάτη τους. Αριστερά, ένας ασκητής έρχεται καθισμένος στην πλάτη εξημερωμένου λιονταριού, όπως ο άγιος Γεράσιμος, ενώ δεξιά, ένας άλλος επάνω σε ημίονο με σαμάρι. Στο κέντρο της σύνθεσης, επάνω σε ψηλό στύλο, ένας στυλίτης ετοιμάζεται να δεχτεί ένα καλάθι με τροφή που του στέλνει με σκοινί ένας καλόγερος. Χαμηλότερα, άλλος μοναχός κρούει το ξύλινο σήμαντρο, καλώντας στη νεκρώσιμη ακολουθία τους υπόλοιπους ασκητές που βρίσκονται μέσα σε σπήλαια. Δεξιά, απεικονίζεται ένα καμαροσκέπαστο εκκλησάκι. Ψηλά στον ουρανό, ένας άγγελος κρατώντας στα χέρια τη ψυχή του Οσίου πετάει προς το Χριστό - Εμμανουήλ, που απεικονίζεται σε ελλειψοειδή ακτινωτή δόξα.Στο χρυσό βάθος, σε όλη την οριζόντια διάσταση της σύνθεσης αναπτύσσεται επιγραφή με κόκκινα γράμματα: Η ΚΟΙΜΗΣΙΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΕΦΡΑΙΜ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ. Η απόδοση των κουκουλίων των περισσότερων μοναχών με γαλάζιο χρώμα είναι σπάνια στην εικονογραφία και χαρακτηρίζει την ενδυμασία των μοναχών της Συρίας, Αιγύπτου και Αιθιοπίας. Ο εικονογραφικός τύπος της εικόνας και τα τεχνοτροπικά στοιχεία της την τοποθετούν στην κρητική ζωγραφική, γύρω στο 1500.
(EL)
Φορέας προστασίας: Εφορεία Αρχαιοτήτων Ζακύνθου
(EL)
Archaeological Service / Museum: Ephorate of Antiquities of Zakynthos
(EN)