Φορέας προστασίας: Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων
(EL)
Η εικόνα βρίσκεται στο κάτω τμήμα του επιστυλίου του τέμπλου και σε αυτήν παριστάνεται η Μεταμόρφωση του Χριστού. Ψηλά στο μέσο, πάνω στη μεσαία από τις τρεις κορυφές του όρους Θαβώρ της Γαλιλαίας, παρουσιάζεται ο Χριστός ολόσωμος, με τα χέρια του ανοικτά, με ροδαλό χιτώνα και γαλάζιο ιμάτιο και με ολόχρυσο φωτοστέφανο, πάνω στον οποίον αναγράφεται η τυπική έκφραση "Ο ΩΝ". Πλαισιώνεται από τις καθιστές πάνω σε νεφέλες μορφές του προφήτη Μωυσή στ' αριστερά και του προφήτη Ηλία στα δεξιά. Είναι στραμμένοι προς τον Χριστό και συμβολίζουν τον Νόμο της Παλαιάς Διαθήκης και τους προφήτες, καθώς επίσης τους νεκρούς, ο Μωυσής και τους ζωντανούς, ο Ηλίας, ο οποίος μετέστη στον ουρανό πάνω σε πύρινο άρμα. Σε αντιπαράθεση με τους δύο προφήτες, που στέκονται ακίνητοι, οι τρεις απόστολοι στο κάτω τμήμα της εικόνας, έντρομοι με όσα συμβαίνουν, απεικονίζονται πεσμένοι πρηνείς, σε στάσεις έντονης κατάπληξης, ταραχής και αναστάτωσης. Οι στάσεις τους, επίσης, συμβολίζουν και τους διαφορετικούς τρόπους, που οι άνθρωποι αντιδρούν μπροστά στη θεία αποκάλυψη. Έτσι, ο Ιωάννης, ο μικρότερος από αυτούς, στην μέση, και ο Ιάκωβος δεξιά, διακατέχονται από μεγαλύτερη έκπληξη, συγκριτικά με τον μεγαλύτερο Πέτρο στ' αριστερά, ο οποίος, αν και εξίσου κατάπληκτος, έχει, ωστόσο, στραμμένο το βλέμμα προς τα επάνω. Στο πάνω τμήμα της εικόνας αναγράφεται εκατέρωθεν του φωτοστεφάνου του Χριστού με λευκό χρώμα "η μεταμόρφωσις / του Χριστού". Η εικόνα φιλοτεχνήθηκε από τον χιονιαδίτη ζωγράφο Αναστάσιο Μιχαήλ Ζωγράφο το 1873, όπως και οι εικόνες με Α.Κ. 36, Α.Κ. 37, Α.Κ. 38, Α.Κ. 39, Α.Κ. 40, Α.Κ. 41, Α.Κ. 42, Α.Κ. 43, Α.Κ. 44, Α.Κ. 45 και Α.Κ. 46, σύμφωνα με επιγραφή, η οποία αναγράφεται στην εικόνα με Α.Κ. 37. Η παράσταση χαρακτηρίζεται από λαϊκότροπη απόδοση.
(EL)
Archaeological Service / Museum: Ephorate of Antiquities of Ioannina
(EN)