Χωρίς τίτλο
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-SA 4.0

Attribution-ShareAlike
CC_BY_SA



Χωρίς τίτλο (EL)

Πεντζίκης, Νίκος Γαβριήλ (1908-1993) (EL)
Pentzikes, Nikos Gabriel (1908-1993) (EN)

Το έργο «Χωρίς τίτλο» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεθόδου της ψηφαρίθμησης που εφαρμόζει στη δεύτερη περίοδο της δουλειάς του. Χρησιμοποιώντας συνήθως τα συναξάρια προσπάθησε να αποδώσει χρωματικά τη λεκτική αρμονία που υπάρχει στα ιερά κείμενα. Οι λέξεις αποδομούνται σε γράμματα και τα γράμματα μεταφράζονταν σε αριθμούς. Άθροιζε τις αριθμητικές τιμές των γραμμάτων κάθε λέξης, παράλληλα μετρούσε την ποιότητα των γραμμάτων της (ένρινα, χειλικά, ουρανικά κ.λπ.) και προχωρούσε και σε ξεχωριστή κατάταξη των λέξεων σε ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα και άλλα μέρη του λόγου για να αποφασίσει τους χρωματικούς τόνους που θα κυριαρχούσαν στον έργο. Σε κάθε έναν από τους εννέα αριθμούς αντιστοιχούσε και ένα χρώμα: Π.χ. ο αριθμός 1 αντιστοιχούσε στο μπλε, το 2 στο κίτρινο, το 3 στο ροζ ή το ανοιχτό λιλά κ.ο.κ. Όλο το υλικό που προέκυπτε από τη μελέτη των γραμμάτων, των λέξεων και των μερών του λόγου ανασυντίθονταν συνήθως σε μια επιφάνεια καθορισμένων διαστάσεων, περίπου 25 x 30 εκ., στην οποία είχε προηγουμένως αντιγράψει το αρχικό σχέδιο με ριζόχαρτο. (EL)
The work "Untitled" is a typical example of the method of palpation that he applies in the second period of his work. Using usually syntaxes he tried to render chromatically the verbal harmony present in the sacred texts. The words were deconstructed into letters and the letters were translated into numbers. He would add up the numerical values of the letters of each word, while measuring the quality of the letters of each word (Nerine, Chelic, Uranian, etc.) and also proceeded to separate the words into nouns, adjectives, verbs and other parts of speech to decide the chromatic tones that would dominate the work. Each of the nine numbers was assigned a colour: E.g. number 1 corresponded to blue, number 2 to yellow, number 3 to pink or light lilac, and so on. All the material resulting from the study of letters, words and parts of speech was usually reconstructed on a surface of fixed dimensions, about 25 x 30 cm, on which the original drawing had previously been copied with rice paper. (EN)

Έργο ζωγραφικής (EL)
Painting (EN)

Λάδι σε χαρτί (EL)
Oil on paper (EN)

Τοπιογραφία (EL)
Ζωγραφική (EL)
Landscape (EN)
Painting (EN)


Image

Ελαιογραφία (EL)
Oil painting (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)