Στο κάντρο της παράστασης εικονίζεται ο Χριστός ως "Βασιλεύς των Βασιλευόντων και Μέγας Αρχιερεύς", όπως σημειώνεται επάνω στο χρυσό κάμπο. Κάθεται σε ξύλινο θρόνο χωρίς ερεισίνωτο, με ένα κόκκινο και ένα πράσινο μαξιλάρι. Φοράει αρχιερατικά άμφια, γκριζογάλανο στιχάριο, χρυσό σάκο με μαύρους σταυρούς και μίτρα με πολύτιμα πετράδια, από όπου κρέμονται τα πρεπενδούλια. Με το δεξί χέρι ευλογεί και με το αριστερό κρατάει ανοικτό ευαγγέλιο. Πλαισιώνεται από τους αγίους Ιωάννη το Χρυσόστομο, Βασίλειο, Γρηγόριο το Θεολόγο και Ιππόλυτο. Οι τρεις Ιεράρχες και ο συνεορτάζων άγιος Ιππόλυτος φορούν ομοιόμορφα πολυσταύρια φαιλόνια και κρατούν σταχωμένους κώδικες. Στέκονται όρθιοι και στρέφονται προς το Χριστό, σκύβοντας ελαφρά σε ένδειξη σεβασμού. Στο κάτω μέρος της παράστασης, πάνω στο βαθυπράσινο έδαφος, αναπτύσσεται δέλτος, στην οποία αναγράφεται έμμετρο επίγραμμα με κεφαλαία μαύρα γράμματα, όπου αναφέρεται ο αρχιερέας Ιππόλυτος, μητροπολίτης Χίου, ο οποίος έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του -από το 1583 και εξής- στη γενέτειρά του, το Χάνδακα, όπως είναι γνωστό από αρχειακές μαρτυρίες. Με τη χρονολόγηση της παράστασης στα τέλη του 16ου αι. συνηγορούν και τα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της, όπως το σταθερό σχέδιο, η συμμετρία, και το σκοτεινόχρωμο πλάσιμο της σάρκας με τα περιορισμένα, αλλά έντονα φώτα. Η μοναδική ως προς την εικονογραφία της εικόνα συγκαταλέγεται στα πολυάριθμα ιερά κειμήλια που μεταφέρθηκαν στη Ζάκυνθο από κρητικούς πρόσφυγες.
(EL)
Φορέας προστασίας: Εφορεία Αρχαιοτήτων Ζακύνθου
(EL)
Archaeological Service / Museum: Ephorate of Antiquities of Zakynthos
(EN)