Το Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο είχε στην κατοχή του πλήθος εποπτικών διδακτικών μέσων (εποπτικό υλικό και σχολικός εξοπλισμός) που χρησιμοποιούνταν κατά την εκπαιδευτική λειτουργία του. Τα μέσα αυτά αποτελούσαν ένα σημαντικό μέρος της κινητής περιουσίας του ιδρύματος, όπως προκύπτει και από την υπηρεσιακή αλληλογραφία του Διδασκαλείου. Το υλικό και ο εξοπλισμός αυτός διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες: α. Σχολικές Εικόνες. β. Σχολικοί Χάρτες. γ. Κεντήματα Διδασκαλείου. δ. Σχολικά έπιπλα. ε. Ποικίλα Αντικείμενα συλλογών και σχολικού εξοπλισμού. στ. Φωτογραφίες μαθητών/τριών και διδακτικού προσωπικού. στ. Εποπτικό υλικό μαθημάτων φυσικών επιστημών. ζ. Γραφική ύλη.
Η κατηγορία «Εποπτικό υλικό» περιέχει εποπτικά μέσα διδασκαλίας που εντοπίστηκαν στα Πρότυπα Δημοτικά σχολεία του Διδασκαλείου Κρήτης. Στις αρχές του 20ου αιώνα η ενισχυμένη πρακτική εκπαίδευση περιλαμβάνεται στις βασικές αρχές της Νέας Αγωγής. Για την διδασκαλία των «Θετικών Επιστημών» το Διδασκαλείο διέθετε μια πλούσια συλλογή εποπτικών οργάνων, τα οποία εξυπηρετούσαν την παραστατική και πειραματική διδασκαλία των Μαθηματικών, της Γεωμετρίας και των Φυσιογνωστικών μαθημάτων. Με αυτόν τον τρόπο η διδασκαλία των εν λόγω μαθημάτων γινόταν με έναν πιο πρακτικό τρόπο, που ευνοούσε επιπλέον την αυτενέργεια από την πλευρά των σπουδαστών/τριών και αύξανε την ικανότητά τους να ερευνούν τα αντικείμενα της φύσης και τα γεγονότα της ζωής, από την άποψη της τάξης και του μεγέθους.
Το συγκεκριμένο ερευνητικό βιβλίο ονομάζεται φυτολόγιο. Πρόκειται για τετράδιο σε μέγεθος περίπου Α4, στο οποίο είναι ταξινομημένα σε πολλές κατηγορίες πλήθος φύλλων και βλαστών, τα οποία έχουν τοποθετηθεί με κολλητική ταινία στις σελίδες του τετραδίου. Για όλα τα φύλλα και τους βλαστούς υπάρχουν χειρόγραφα συνοδευτικά επεξηγηματικά κείμενα, καθώς και διάφορα επεξηγηματικά κείμενα για ορισμένες λειτουργίες της ζωής ενός φυτού (όπως για παράδειγμα η επικονίαση). Το συγκεκριμένο τεκμήριο αξιοποιήθηκε στα Πρότυπα Δημοτικά σχολεία του Διδασκαλείου Κρήτης.
(EL)
The Didaskaleion of Crete in Heraklion had in its possession a number of visual aiding teaching materials (visual material and school equipment) that were used during its educational function. These materials constituted an important part of the movable property of the institution, as it can be seen from the official correspondence of the Didaskaleion. This material and equipment are divided into the following categories: a. School pictures. b. School maps. c. Embroidery of the Didaskaleion. d. School furniture. e. Various items of collections and school equipment. f. Photographs of students and teaching staff. f. Aiding material for natural science courses. g. Stationery.
The category "Aiding means" contains visual teaching aids found in the Standard Primary Schools of the Didaskaleion of Crete. At the beginning of the 20th century, enhanced practical education was included in the basic principles of the New Education. For the teaching of the " Sciences", the Didaskaleion had a rich collection of aiding instruments, which served the demonstrative and experimental teaching of Mathematics, Geometry and Physics courses. In this way, the teaching of these subjects was done in a more practical way, which further encouraged self-activity on the part of the students and increased their ability to investigate the objects of nature and the events of life, from the point of view of size.
This particular research book is called a phytologium. It is a notebook of approximately A4 size, in which a number of leaves and shoots are classified into several categories, which have been placed with adhesive tape on the pages of the notebook. For all the leaves and stems there are handwritten accompanying explanatory texts, as well as various explanatory texts for certain functions of a plant's life (such as pollination, for example). The phytologium was used in the Standard Primary Schools of the Didaskaleion of Crete.
(EN)
Le Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion disposait de plusieurs moyens et supports d’enseignement (matériel et équipement scolaires) qui étaient utilisés pour sa fonction éducative. Ces moyens et supports constituaient une partie importante des biens mobiliers de cette institution, ce qui ressort, entre autres, de l’étude de la correspondance officielle de Didaskalio. En ce qui concerne son matériel et son équipement, on distingue les catégories suivantes : a. Images scolaires, b. Cartes scolaires. c. Broderies de Didaskalio, d. Meubles scolaires, e. Divers objets des collections et de l’équipement scolaire, f. Photos des étudiant(e)s et du personnel enseignant, g. Outils d’enseignements pour les cours des sciences naturelles, h. Fournitures scolaires.
La catégorie «Moyens et supports d’enseignement» contient des moyens et supports d’enseignement qu’on a trouvés dans les «Écoles Élémentaires Modèles» (Protipa dimotika scholia) rattachées à Didaskalio. Au début du 20ème siècle, l’éducation par la pratique fait partie des principes des bases du courant pédagogique de l’ «Éducation nouvelle». Pour l’enseignement des cours des «Sciences», le Didaskalio disposait d’une riche collection d’instruments, lesquels facilitaient l’enseignement illustratif et expérimental des mathématiques, de la géométrie et des Cours des Sciences de la nature et de la vie. De cette façon, l’enseignement des cours cités ci-dessus avait une forme plus pratique et favorisait la prise d’initiative de la part des étudiant(e)s et il développait leur capacité à explorer les objets de la nature et les événements de la vie.
Le livre scientifique en question est appelé «Ouvrage sur les plantes». Il s’agit d’un cahier de taille environ A4, dans lequel sont classés, en plusieurs catégories, un grand nombre de feuilles, de tiges et de bourgeons qui sont fixés sur les différentes pages, au moyen de bandes adhésives. Τoutes les feuilles, les tiges et les bourgeons sont accompagnés de textes manuscrits explicatifs, et dans le cahier on trouve aussi que des textes explicatifs à propos de certains aspects du fonctionnement des plantes (par exemple, la pollinisation). Le livre présenté ici a été utilisé dans les «Écoles Élémentaires Modèles» (Protipa dimotika scholia) rattachées à Didaskalio de Crète.
(FR)