Ψηφιδωτό δάπεδο με τρεις συνεχόμενες μυθολογικές σκηνές σε διάχωρα

Ψηφιδωτό δάπεδο με τρεις συνεχόμενες μυθολογικές σκηνές σε διάχωρα
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC 4.0

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
CC_BY_NC



Ψηφιδωτό δάπεδο με τρεις συνεχόμενες μυθολογικές σκηνές σε διάχωρα (EL)
Mosaic floor with three continuous mythological scenes in frames (EN)

Ψηφιδωτό δάπεδο με 3 συνεχόμενες μυθολογικές σκηνές σε διάχωρα. Στο ψηφιδωτό της 1ης φάσης, που πιθανότατα ανήκε σε πλούσια οικία, μέσα σε 3 διαδοχικά γεωμετρικά πλαίσια εικονίζονται 3 ερωτικές σκηνές. Περίπου στο κέντρο του ψηφιδωτού, εικονίζεται κοιμώμενη Αριάδνη σε δορά πάνθηρα πάνω σε έναν φαιό βράχο. Φοράει ιμάτιο ερυθρού χρώματος που καλύπτει μόνο τα πόδια και αφήνει το υπόλοιπο σώμα ακάλυπτο. Έχει το δεξί χέρι ανυψωμένο πάνω από το κεφάλι, το οποίο στρέφει προς τα αριστερά και το απλώνει πάνω στον βράχο το αριστερό της χέρι. Εκατέρωθεν της κεντρικής αυτής σκηνής εικονίζονται ζεύγη μορφών: αριστερά της εικονίζεται ο Διόνυσος όρθιος, κατά τα 3/4 προς τα αριστερά, στηριζόμενος με το δεξί του λυγισμένο χέρι σε θύρσο(;). Ενώ με το αριστερό του χέρι, στηρίζεται πάνω σε νεαρό βοσκό, ο οποίος φοράει δορά στο άνω μέρος του σώματος, βαδίζει προς τα αριστερά και κρατάει λαγωβόλο. Ο Διόνυσος είναι γυμνός, στηρίζεται στο αριστερό και έχει λυγισμένο εμπρός, το δεξί. Φοράει ιμάτιο που πέφτει από την πλάτη και καλύπτει μόνο το άνετο σκέλος. Στο κεφάλι φέρει στεφάνι από φύλλα αμπέλου. Στα δεξιά της Αριάδνης εικονίζεται σύμπλεγμα όρθιων μαινάδων που φορούν ιμάτιο και χιτώνα, στρέφουν το κεφάλι η μια προς την άλλη και συνομιλούν και δείχνουν προς το κέντρο της παράστασης. Πάνω από το ημικύκλιο που σχηματίζει ο βράχος απεικονίζεται στα αριστερά Παπποσιληνός, γυμνός κατά το άνω μέρος του κορμού. Φοράει λευκό ιμάτιο και κρατάει κάνθαρο. Ένας Ερωτιδέας απεικονίζεται δίπλα του, προς τα αριστερά. Στα δεξιά του Ερωτιδέα υπάρχει δένδρο. Ο ένας από τους δύο μικρούς πίνακες φέρει παράσταση αρπαγής. Ο νεαρός άντρας, πιθανότατα Απόλλωνας, που εικονίζεται με φαρέτρα στον ώμο και τόξο στο αριστερό χέρι, αρπάζει από τα μαλλιά (που δε σώζονται) με βίαιη κίνηση νεαρή γυναίκα, πιθανότατα τη Δάφνη. Η ανδρική μορφή φοράει χλαμύδα καστανέρυθρου χρώματος, που συγκρατείται με πόρπη στον ώμο, ενώ στο κάτω μέρος κινείται ελεύθερα. Στον μικρό πίνακα παριστάνεται η αρπαγή του Γανυμήδη. Ο Γανυμήδης παριστάνεται γονυκλινής, γυμνός, με τα συνήθη βαρβαρικά υποδήματα, τον φρύγικο πίλο και φοράει χλαμύδα που πορπώνεται στον ώμο. Με το ανυψωμένο αριστερό του χέρι κρατάει από τον λαιμό τον αετό. (EL)
Φορέας προστασίας: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (EL)
Archaeological Service / Museum: Archaeological Museum of Thessaloniki (EN)

Ψηφιδωτό επιδαπέδιο (EL)
Αρχαιολογικό αντικείμενο (EL)
Floor mosaic (EN)

Λίθος (EL)
Rock (EN)

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (EL)

Πλάτος: 588.0 εκ. Ύψος: 502.0 εκ. (EL)


201 AD - 235 AD




Εικόνα

© Εθνικό Αρχείο Μνημείων-Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.