Ο θάνατος του ανθρωπάκου

Ο θάνατος του ανθρωπάκου
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_SA



Ο θάνατος του ανθρωπάκου (EL)
Death of the Little Man (EN)

Νικρίτιν, Σολομών (EL)
Nikritin, Solomon (EN)

Μεταξύ 1923-1924 ο Nikritin επεξεργάζεται τη θεωρία του Προβολισμού στα χειρόγραφα κείμενά του (Ι. Lebedeva, Solomon Nikritin, σ. 85), θεωρία που κατά την Μ. Τσαντσάνογλου διατυπώνεται από τον καλλιτέχνη ήδη από το 1922 (Μ. Τσαντσάνογλου, Solomon Nikritin, σ. 145). To 1924 στην “Πρώτη Διαλογική Έκθεση” της Μόσχας ο Nikritin παρουσιάζει έργα του μαζί με άλλους προβολιστές. Μέσα από συνθήματα της ομάδας του εκεί, ο Nikritin διακηρύσσει τα πιστεύω του ως προς την τέχνη ως συστήματος ή μεθόδου «δια μέσου του οποίου είναι δυνατή η οργάνωση των υλικών». (Ch. Douglas, Solomon Nikritin, σ. 45, σημ. 22). Την ίδια χρονιά ο Nikritin, κι ενώ εργάζεται εντατικά πάνω στην εποποιία “Πόλεμος και Ειρήνη” που στη συνείδησή του αποτελεί πάντα το βασικό έργο της ζωής του, ανεβάζει στο θέατρο των Προβολιστών την παράσταση “1924”. (Ι. Leites, Solomon Nikritin, σ. 105 και εξ, 213). Από τα μέσα του 1920 και μετά το Νικρίτιν απασχολεί στη ζωγραφική του μια σειρά εικαστικών κινηματογραφικών έργων σαν «συμφωνικό σύνολο» με αλληλοσυνδεόμενους πίνακες «που ο ένας παράγει τον άλλον» ενώ παραμένει καθένας «αυτόνομη μονάδα». Το θέμα που τους ενώνει, πάντα κατά τον ίδιο, είναι «το πορτρέτο των βασικών τάξεων της σύγχρονης εποχής μέσα από τις αμοιβαίες σχέσεις και τα πεπρωμένα τους». Πρόκειται για κάτι ανάλογο με την Ανθρώπινη κωμωδία του Μπαλζάκ «όσον αφορά τη σχέση του περιεχομένου με τις ταξικές, ιστορικές και ιδεολογικές μεταλλάξεις». (I. Lebedeva, Καφέτση Ι, σ. 546, εικ. 493).
Ασπρόμαυρη ορθογώνια σύνθεση που δομείται με βάση τις γραμμικές σκιάσεις διαφορετικής τονικότητας, πυκνότητας και κατευθύνσεων καθώς και την απουσία τους. Στο κέντρο της σύνθεσης διακρίνεται ορθογώνια ασκίαστη επιφάνεια, στο μέσον της οποία κείτεται ξαπλωμένη μορφή σε στάση νεκρού. Γύρω της, αποδοσμένες σε διαφοροποιημένες κλίμακες και από διαφορετικά σημεία οράσεως, διακρίνονται μορφές σε ποικίλες στάσεις καθώς και αντικείμενα (κυρίως τροχοφόρα). (EL)


Χαρτί (EL)
Μολύβι (EL)


Μέσα δεκαετίας 1920


Ημι-παραστατική τέχνη (EL)
Νεκρός (EL)
Σχέδια και τυπώματα (EL)
Μορφή (EL)
Μετα-Πρωτοπορία (EL)


Εικόνα

Σχέδιο (EL)

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.