Toggle navigation
Home page
Search items
Browse
Persons
Types
Subjects
Historical periods
Places
Map
Institutions
Collections
Thematic exhibitions
Portraits
Interoperability
About
The project
Publications
News Bulletin
Help
For institutions
Join
Publication requirements
Expression of Interest
Data delivery to Europeana
Contact
ΕΛ
•
ΕΝ
AND
OR
NOT
×
Enter word or phrase
In all fields
Title
×
+
AND
OR
Type
AND
OR
Subject
AND
OR
Person
creator
related person
AND
OR
Profession or occupation of person
as creator
as related person
AND
OR
Historical period
Chronology
search with
strict time spans
Year span
Historical period
Place
AND
OR
Institution / collection
Thumbnail or file license
Public Domain Mark
Free of Copyright Restrictions
Attribution
Attribution-ShareAlike
Attribution-NoDerivatives
Attribution-NonCommercial
Attribution-NonCommercial-ShareAlike
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives
In Copyright-Restricted Use
In Copyright-Educational Use Permitted
No Copyright-Other Legal Restrictions
In Copyright-Non-commercial use permitted
+
More search options
Less search options
Search
Clear
Help
Filters
Filters
Clear
Subject
Culture
(16)
Cultural policy and planning
(16)
Intangible cultural heritage
(16)
Folklore
(16)
Oral tradition
(15)
Culture
(1)
Cultural research
(1)
Social and human sciences
(1)
Social sciences
(1)
Social research
(1)
Type
Intangible cultural heritage
(15)
Folk Legend
(10)
Proverb
(5)
Text
(1)
Diary/Notebook
(1)
Manuscript
(1)
Place
Europe
(16)
Ευρώπη
Balkan Peninsula
(16)
Βαλκανική χερσόνησος | Βαλκάνια
Europe
Greece
(16)
Ελλάδα | Ελλάς | Hellenic Republic
Peloponnese
(16)
Πελοπόννησος | Μοριάς
Europe ▶ Greece
Peloponnese District
(16)
Περιφέρεια Πελοποννήσου | Peloponnese
Europe ▶ Greece ▶ Peloponnese District
Arcadia
(16)
Νομός Αρκαδίας
Europe ▶ Greece ▶ Peloponnese District ▶ Arcadia
Falaisía
(16)
Φαλαισία | Φαλαισία Αρκαδίας | Φαλαισία, Νομός Αρκαδίας | Falaisía, Arcadia
Mediterranean Sea
(16)
Μεσόγειος
Chronology
1950 - 1999
(1)
1900 - 1949
(4)
Historical period
Modern Greece
(5)
Interwar period
(4)
Military junta
(1)
Institution / collection
Academy of Athens
(15)
Archives of Proverbs and Popular Legends of the Hellenic Folklore Research Centre, Academy of Athens
(15)
National and Kapodistrian University of Athens
(1)
Pergamos | Repository of the University of Athens
(1)
Language
Greek
(16)
Europeana type
Text
(16)
Thumbnail or file license
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(16)
1 - 16 from 16 items
Map
Grid
Sort by
Relevance
Ascending date
Descending date
Η Μόρα έρχεται στον ύπνο και (πατάει) πλακώνει τους ανθρώπους πολλές φορές, τους χτυπάει και τους αφήνει στίγματα. Όταν κανένα τον πλακώνη η Μόρα, και να θέλη να σηκωθή, δεν μπορεί.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Aπο την ημέρα της εορτής των Χριστουγέννων μέχρι της εορτής της βαφτίσεως, είναι τα δωδεκάημερα. Αυτές τις ημέρες οι Καλλικαντζάροι επισέπτονται τους ανθρώπους. Φαντάζονται ότι οι Καλλικάντζαροι (κολλικάνζαροι-καλλικαντζόνια-καρκατγέλια) είναι ανθρωπόμορφοι, με γένεια, δεν έχουν πόδια, είναι στηθειά, με μπάκες (κοιλιές) μεγάλες, πολύ σβέλτοι (ευκίνητοι), πηδάν από δέντρο σε δέντρο και από τα κεραμίδια του ενός σπιτιού στα κεραμίδια του άλλου, είναι δε πολύ τσιαναμπέτηδες και εκδικητικοί. Άνουμβη να καή κανείς κατά τα δωδεκάημερα (όπου δεν επιτρέπονται ούτε γάμοι, ούτε βαφτίσια, ούτε να λούζεται κανείς, ούτε να πλένουν ρούχα), το κάυμα αυτό είναι επικίνδυνο και δ΄σκολα θεραπεύεται, λέγεται δε βούλωμα των καλλικαντζάρων. Τις νύχτες των δωδεκαημέρων οι καλλικάντζαροι έρχονται στα σπίτια των ανθρώπων και όταν εύρουν φωτιά, την οποίαν φοβούνται πολύ, την κατουράνε όλοι μαζί και τη σβένουν. Δεν κοτάνε όμως να πλησιάσουν στα σπίτια που καίγονται δένδρινα (δρυός) ξύλα στη γωνιά. Επίσης δεν πλησιάζουν τα χωριά εκείνα, που καίνε χαμωλιό. Ο χαμωλιός είναι ένα αγκάθι, νεράγκαθο, αγριαγγενάρα ή μαστυχάγκαθο το πιθανώτερον.Οι ρίζες χοντρές, είναι πολύ δηλητηριώδες. Αυτόν το χαμωλιό το βάνουν από πίσω στις πόρτες ή το καίουν στη φωτιά, βγάζει δε βαρειά οσμή. Τον διατηρούν καθ’όλα τα δωδεκάημερα. Τη μυρουδιά αυτή όταν μυριαθούν οι καλλικάντζαροι, δεν πάν κοντά στο χωριό, φύγη που φύγη. Υπήρχε σχετικόν ποιηματάκι, του οποίου μόνον δύο στίχοι σώζονται : Όταν περάσουν τα δωδεκάημερα, οι καλλικάντζαροι πολύ πρωί σηκώνουνται της βάπτισης και, αφού πάρουν τα τσιόλα τους, φεύγουν όσο μπορούν γρηγορότερα, διότι φοβούνται μη τους προλάβη ο παπάς, που γυρίζει τα σπίτια και τα αγιάζει την ημέρα αυτή. Τους παπάδες και τον αγιασμό τους φοβούνται πολύ: ‘’Φεύγατε να φύγουμε τα’έφθανε ο τουρλόπαπας με την αγιαστούρα του και με τη βρεχτούρα του μας άγιασε τον κώλο μας, την κωλοτρυπίδα μας.. Τη στάχτη που μαζεύουν κατά τα δωδεκάημερα δεν την βάνουν γι’αλυσσίδα προς πλύσιμο, γιατί πιστεύουν ότι όσοι θα φορέσουν τα ρούχα που θα πλυθούν μ’αυτή τη στάχτη, θα πιάσουν καλλικαντζαρόψειρες ή διαβολόψειρες, γιατί τη στάχτη αυτή την έχαν κατουρήσει οι καλλικάντζαροι. Άξιον μελέτης το ότι τους φαντάζονται ως στηθεία.
Date
1926
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Από τις 30ην Μαρτίου αρχίζουν οι γριές ημέρες. Όταν η ημέρα είναι καλή, η γριά είναι καλή, όταν είναι βροχερή, είναι μίτζερη. Οι ημέρες αυτές είναι ο εν όλω. Κοιτάζουν κάθε ημέρα από το πρωΐ μέχρι το μεσημέρι και αντιστοιχεί εις ένα μήνα από το μεσημέρι έως το βράδυ εις άλλο μήνα και ούτω καθ' εξής. Καταλαβαίνουν κατ' αυτών τον τρόπον τι καιρός θα κάνη κατά τους μήνας του έτους. Φροντίζουν να εξακριβώσουν τις μεγαλύτερες κατά την ηλικίαν γριές, δώδεκα τον αριθμόν. Και λένε : “σήμερα η γριά ... είναι μίτζερη”, ¨τώρα η γριά ... είναι καλή” αναλόγης του καιρού.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Κατά την ημέρα της εορτής της μεταμορφώσεως του Σωτήρος πιστεύσιν οτι τα μεσάνυχτα ανοίγουν τα ουράνια από ανατολήν προς δυσμάς. Στο άνοιγμα μέσα φαίνονται φυτίες λαμπερές πολύ. Αυτά τα βλέπουν μόνον όσοι είναι καθαροί στη ψυχή και όχι κολασμένοι. Αυτοί μπόρουν να ζητήσουν την ώρα εκείνη, είτε σερνικοί είτε θηλυκοί, οτι τους αρέσει. Αλλά 'κείνο, που θα ζητήσουν, πρέπει να το πούν με λίγα λόγια, γιατί το ανοιγόκλεισμα γίνεται πολύ σύντομα. Γι' αυτό και κάποια γυναίκα ήθελε να ζητήση χιλιάδες, αλλά επειδή δεν επρόλαβε να ειπή και τις τρείς συλλαβές, είπε τις δύο πρώτες και τις έδωκε ο Θεός χείλια. Όσοι κατά την ημέραν αυτήν θα πέσουν χάμουν από πυρετούς, η θα πεθάνουν τον ίδιο χρόνο ή θα υπόφερουν πολλά.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Είναι και ειδικοί άνθρωποι, που ξεμακάζουν. Έχουν τα λιόκρινα, δηλαδή κερατάκια μικρά στοιχειωμένου φιδιού, τα οποία πέφτουν, όταν τριφτή σε κανα ύφασμα ή άλλο μαλακό πράγμα, το οποίον του ρήγνουν, όταν το ιδούν. Τα φίδια μάλιστα αυτά, σε ωρωμένη εποχή του έτους, επιζητούν να ίδουν άνθρωπο, όχι δια’ να τον βλάψουν, αλλά διότι θέλουν να τους ρήξουν κάτι να τρίψουν τα κέρατα τους, που ται τρώνε (=ερεθίζουν,ενοχλούν). Λοιπόν πηγαίνουν σ’αυτούς, που έχουν τα λιόκρινα για να τα ρήξουν. Παίρνουν ένα ποτήρι νερό και ρήγνουν τα λιόκρινα και παρατηρούν αν έκανε το νερό μπορμπουλήθρες ή όχι.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Την ντρίτη ημέρα από τη γέννηση του παιδιού κατά τη νύχτα βάνουν κάτου από το προσκεφαλάκι του ψωμί, λιβάνι, ζάχαρη, χαρτί, ένα κοντηλοφόρο, μελάνι, αν είναι σερνικό ή βελόνα μαζί με τα άλλα, αν είναι θηλυκό. Οι Μοίρες, τρεις όλες – όλες, γυναικεία ντυμένες, άμα περάσουν τα μεσάνυχτα, όταν κοιμούνται στο σπίτι όλοι, μπαίνουν στο δωμάτιο, που έχουν το νεογέννητο. Ψάχνουν από κάτου στο προσκεφαλάκι του και κοιτάζουν τα δώρα. Έπειτα κάνουν συμβούλιο και βγάνουν απόφαση πως θα ζήση το παιδί. Για να αποφασίσουν να περάση καλά τη ζωή του, πρέπει τα δώρα να είναι πολλά και καλά, άλλωστε θα αποφασίσουν το εναντίο. Μετά από την απόφαση σημαδεύουν το παιδί, άλλοτε μεν στη μύτη, άλλοτε στ’ αυτί, άλλοτε στη φτέρνα, άλλοτε στο κούτελο και άλλοτε αλλού. Το σημάδι είναι σαν κάϋμα. Το πολύ μετά εννέα ημέρες μέτα το μοίρασμα, εξαφανίζεται αυτό το σημάδι. Ότι μοιραίνουν το παιδί τη βραδυά εκείνη, το βλέπουν, διότι το παιδάκι, ενώ κοιμάται, ξυπνάει και φαίνεται σαν να κοιτάζη κάποιον και γελάει ή κλαίει.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Στο Δυρράχι είναι μια πέτρα πολύ μεγάλη, στη πλατεία. Είναι περίεργον πως ευρέθη εκεί αυτός ο βράχος. Η παράδοσις λέει ότι παλαιά πολύ μια γυναίκα τον έφερε γαλιά και κουράστηκε, τον πέταξε και άνοιξε στα δύο. Άλλη παράδοση: Είναι το κουβάρι της Παναγίας. Όπως έγνεθε η Παναγία, έπεσε το κουβάρι της και σχίστηκε στα δύο.
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Το μουσχάρι γεννιέται στους 9 μληνες παρα 3 ώρες και 3 ματζαρόλες και για αυτό φωνάζει 'μα' αντί μάννα και ''μη''αντί μητάρα, όπως φωνάζει ο άνθρωπος, ο οποίος κάνει ακριβώς 9 μήνες.
Date
1926
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Σε κάθε σπίτι και σε κάθε χτίσμα, εκκλησία, βρύση κάθεται ένα ζευγάρι φίδια καστανά, μάκρους περσότερο από μέτρο, τα οποία φυλάνε το σπίτι , τα λεφτά. Τα φίδια αυτά τα θεωρούνε ιερά και, όταν τα ιδούν καμιά φορά, δεν τα πειράζουνε καθόλου, διότι, όταν τα σκοτώσουν, χαλάν την ευτυχία του σπιτιού. Πολύ περισότερο ιερά θεωρούν τα φίδια των εκκλησιών και μάλιστα του αγίου Γεωργίου. Πιστεύουν μάλιστα ότι πολλά απ'αυτά τα φίδια γέρικα, απο πολλά χρόνια, είναι στοιχειωμένα και έχουνε πολλά κεφάλια.
Date
1926
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Είναι τόπος στο Δυρράχι, που του λένε Κουβαρά, απο το όνομα ενός ηρωικού Κουβαρά, που σκότωσε δυο στοιχειά στο μέρος, την ώρα που πάλευαν.
Date
1926
Item type
Folk Legend
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Ένας γάϊδαρος έχει αυτιά;
Item type
Proverb
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Πάμε στου μουτζούρη τον γάμο;
Item type
Proverb
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Μη μου μπαίνης στη μύτη
Item type
Proverb
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Σαν βρέξη Απρίλης δυο νερά κι ο Μάης άλλο ένα, χαρά σ' εκείνο το γιωργό, που 'χει πολλά σπαρμένα
Item type
Proverb
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Μη μου γαμής το λόγο
Item type
Proverb
Creator
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
Place
Falaisía
Institution
Academy of Athens
Συλλογή λαογραφικού υλικού εκ του χωρίου Φαλαισία, του νομού Αρκαδίας.
Date
1971
Item type
Manuscript, Diary/Notebook
Creator
Παναγιώτης Γιαννόπουλος του Χαραλάμπους
Place
Falaisía
Institution
National and Kapodistrian University of Athens
×
×