Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(16)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(16)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(16)
Λαϊκή παράδοση
(16)
Προφορική παράδοση
(16)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(16)
Λαϊκή Παράδοση
(14)
Παροιμία
(2)
Τόπος
Ευρώπη
(16)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(16)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(16)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Ήπειρος
(16)
Ípeiros | Epirus
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Ηπείρου
(16)
District of Epirus | Epirus
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Ηπείρου
Νομός Ιωαννίνων
(16)
Ioannina
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Ηπείρου ▶ Νομός Ιωαννίνων
Πράμαντα
(16)
Pramanta | Πράμαντα, Νομός Ιωαννίνων | Πράμαντα Ιωαννίνων | Pramanta, Ioannina
Ήπειρος (γεωγραφική και ιστορική περιοχή)
(16)
Epirus (historical and geographical region) | Epirus (Roman province)
Μεσόγειος
(16)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1950 - 1999
(16)
Ιστορική περίοδος
Νεότερη Ελλάδα
(16)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(16)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(16)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(16)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(16)
Europeana τύπος
Κείμενο/PDF
(16)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(16)
1 - 16 από 16 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Υπάρχει λιθαράκι παρά την πλατείαν Πραμάντων, όπου πάτησε ο άγιος Κοσμάς και εκήρυξε. Το δείχνουν και το προσέχουν να μη καταστραφή. Όταν εκήρυξε, ευλόγησε τα Τζουμέρκα και είπε : Ευλογημένα να είστε Τζουμέρκα που θα σώσετε λίγον κόσμο από μεγάλ' μπόρα. Κι άλλος ο κόσμος θα πάρ' από δώ σπόρο να ξαναπιαστή. (Την άκουσα από πολλούς)
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άκουσ' από τη μάννα μου οτι ο πατέρας της πηγαίνοντας για τους Μελισσουργούς πέρασ' απ΄ αυτή την βρύση και είδε μια γριά φορτωμένη μ' ένα τσουβάλι. Την ερωτάει – Πού πάς; βαβούλα, αυτή την ώρα και τι έχεις φορτωμένο στο σακκί και ζούπ'σε το τσουβάλι με την αγκλίτσα τ' για να δή τι έχει. Η γριά χωρίς να δώση απάντηση πήρε τον κατήφορο και πήγαινε προς το πλάϊ, κεί που δεν ήταν δρόμος. Σε λίγο άκουσ' ένα βρόντο και την έχασ' από τα μάτια του. Κείνος γεμάτος φόβο αντί να πάη προς τους Μελισσουργούς (προς τα βουνά) γύρισε σπίτι του.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Βρύση Ρογκόξου. Το στοιχειό της βρύσης είναι ένας δαίμονας με καμπούρα. Τοποθ. Κοντά στον Άγιο Νικόλαο Πραμάντων. (Γιορτάζει 20 Μαίου ο Άγιος)
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Οι Καλότυχες πήραν μια γυναίκα, τη Γεροδήμαινα, καθώς πήγαινε τη νύχτα για νερό. Την ξεγύμνωσαν και την έβαλαν στο χορό και της τραγουδούσαν: Τούφα πάνω, τούφα κάτω, και στη μέσ’ τα κουμπουρδέλια. Και με το πρώτο λάλημα του πετεινού διελύθη ο χορός και η Γεροδήμαινα πάησε σπίτι τς.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Χρηστοί, οι τοπων. Συνοικισμός Πραμάντων πρώην Μετόχι. Ήταν μαναστήρι. Εκεί ήταν η εκκλησία της Ευαγγελιστρίας. Καθώς πέρναγε μια γυναίκα με τα πρόβατα κ' έμεινε εκεί στην εκκλησία ένα βράδ' γέννησε ένα στην εκκλησία και λένε οτι επειδή μολύνθηκε το μοναστήρι έφ'γε η Παναγία από 'κεί.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Το χωριό μας ήταν χτισμένο πρίν το 1821 στη θέση ''Χρηστούς''που λέγονταν μετόχι. Στη θέση που είναι σήμερα το χωριό απο το μετόχι εβοσκούσαν τα πράματα (γιδοπρόβατα). -Εδώ ήταν δάσος. Μια μέρα ένα τραί καθώς βγήκε απο μια μπατουλιά (λόχμη)είχε τα γένεια βρεγμένα κι αμέσως οι τζομπάνηδες βρήκαν το νερό των Πραμάντων. Αφού βρέθηκε νερό άρχισαν οι τζομπάνηδες σιγά- σιγά να χτίζουν καλύβες και λέν ότι η πρώτη ήταν ενός Κοντοδήμα. Όταν έπειτα ήθελαν ν'ανεβούν στη θάση αυτή έλεγαν ''πάμε στα πράματα''. Έτσι έπειτα έγινε Πράμαντα.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Χρηστοί, το λεν γιατί ήταν πολλοί με τ’ όνομα Χρήστος εκεί. Απ’ τσι Χρηστάδες βρήκε τ΄ όνομα.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Καμμιά φορά ο τζομπάνος όπως βοσκάει τα πρόβατά τυχαίνει να κοσεύουν (τρέχουν) χωρίς να μπορή να τα μάσ'. Τα πήρε λέει ο σατανάς στα ποδάρια, τα καβάλλ'σε ο σατανάς τα γίδια και τα πριτσαλάει ο σειτάνης, τα πρόβατα τα μαρκαλάει. Βρίζ' ο τζομπάνος για να φύγη ο σειτάνης. Τα πήρ'ο σειτάνης σήμερα στα ποδάρια και δε μπορώ να τα συμμάσω πουθ'νά. Τα 'φαε ο σειτάνης.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αφού ο Χριστός φύλαγε τα πρόβατα είχε και μαζί του τα σκ’λιά. Και παρουσιάζεται ο δαίμονας στο Χριστό και τ’ λέει – τι είν’ αυτά; - Αυτά είναι σκ’λιά, του λέει ο Χριστός, και φυλάν τα πρόβατα. Λέει, πρέπει να ‘χω και γω ένα τέτοιο να μου φυλάν τα γίδια, επειδής είναι τα γίδια, του διαβόλου. Του λέει ο Χριστός, θα σε ορμηνέψω – δω να φκειάσης και συ ένα σκ’λί. – Θα πας του λέει, να κόψης ένα κούτσουρο από μια αγραπιδιά, γκορτζά, και θα τη κοντοκοριάσης κι αφού θα είναι ίσο το κούτσουρο, από δω κομμένο κι από κει κομμένο, θα το κλωτσήσης με το ποδάρ’ και θα τ’ πης. – Σήκ’ απάνω να φας τον αφέντη σ’. Ο διάβολος έφυγε κ’ έκοψε το κούτσουρ’ από την αγραπιδιά και αφού το κοντοκούριασε πονηρεύτ’κε όμως μήπως σηκωθή και τον φάη κ’ έφκειασι ένα λάκκο κι μπήκε μέσα ο διάολος στο λάκκο κ’ έβγαλε το ποδάρ’ τ’ όξω. Και το κλωτσάει το κούτσουρο με το ποδάρ’. Και τ΄ λέει. Σήκως να φας τον αφέντη σου. Κι έτσι το κούτσουρο έγινε λύκος και του τρώει το ποδάρ’. Και γι αυτό είναι κουτσοδαίμονας και ο λύκος είναι αλύγιστος, κούτσουρο.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τα γίδια ήταν όλα άγρια, ήταν του Σατανά. Κι αφού ο Χριστός είδε ότι τα γίδι’ αυτά ήταν άγρια σκέφτηκε πως θα τα κάμη ήμερα. Και λέει στο προσωπικό τ’. Μαζέψετε αυτά τα γίδια με τη βοήθεια τη δική μου, ας είναι άγρια και θα τα βάλωμε μέσ’ σ’ ένα μαντρί. Αφού τα μάζεψαν τα γίδια και τα βαλαν μέσα σ’ ένα μαντρί, τώρα ο Χριστός λέει, καθίστε να τ’ αρμέξωμε. Αφού άρμεγαν, συνεχούσαν, παίρνει ο Χριστός το γάλα πόπεφτε στο καρδάρ’ και τα σφάγιζε τα γίδια στα γόνατα και αφού τα σφράγισε τα γίδια ημέρευαν, ημερούσαν, και κοιμούνταν εκεί. Ο Σατανάς παρουσιάστ’κε στη στρούγγα. Κι αφού τελείωσαν τα γίδια κ’ ήταν λίγα μέσα, βλέπει μπροστά στο καρδάρι άσπρο γάλα και τα γίδια να κοιμούνται μπροστά όλα, ήμερα, γιατί του Σατανά το γάλα ήταν κόκκινο. Κι απ’ την τρέλλα τ’ ο Σατανάς βγάζει τη σκούφια τ’ και προγγάει τα γίδια που ‘ταν στη στρούγγα, κ’ έφυγαν κ’ έγιναν άγρια. Γι’ αυτό είναι και ασφράγιστα, αγριόγιδα, που κοιμούνται με τα πόδια τεντωμένα. Παραλλαγή της ανωτέρω παραδόσεως. Ο διάβολος μόλις είδε το Χριστό ν’ αρμέγη τα γίδια και να τα σφραγίζη στα γόνατα με το αφρί αμέσως πετάει τη σκούφια στα υπόλοιπα που ήταν μέσα στη στρούγγα κι αμέσως έφυγαν, ενώ τα σφραγισμένα έμειναν ήμερα.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο λύκος δεν μυρίζεται (= δεν έχη όσφρηση) γιατί τον έχει ο διάολος φκειαγμένο από αγριογκορτσά.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όταν τα σαλαγάμε τα γίδια βλέπομε το διάβολο ανάμεσά τους. Λέμε ότι έχουν του διαβόλου τρίχα μέσα τους.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Για τα γίδια λέμε ότι έχουν το διάβολο καβάλλα. Κάποτε τα καβαλλάει και παίρνουν δρόμο και δεν μπορεί ο τζομπάνος να τα πιάση.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τ’ αλών’ του Μέγκα. Στ’ αλών’ του Μέγκα χορεύαν οι Καλότυχες.
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στον πάτο ξυρίζ'ν το γαμπρό
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Χαράς σ' εκείνον που θα ιδή πρωτοθερτιά την πούλια
Χρονολόγηση
1959
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
Τόπος
Πράμαντα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×