Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Επιστήμη
(1)
Γεωγραφία και ωκεανογραφία
(1)
Γεωγραφικά δεδομένα
(1)
Ευρώπη
(16)
Ελλάδα
(16)
Μακεδονία
(16)
Ημαθία
(16)
Βέροια
(1)
Κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες
(14)
Κοινωνικά συστήματα
(14)
Κοινωνική συμπεριφορά
(14)
Κοινωνική συμμετοχή
(14)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(35)
Εικαστικές τέχνες
(3)
Κατοικίες
(1)
Φωτογραφία
(3)
Ιστορία
(1)
Ιστορία (επιστήμη)
(1)
Λογοτεχνία
(1)
Λογοτεχνικά είδη
(1)
Λαϊκή λογοτεχνία
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(3)
Πολιτισμικές συνθήκες
(3)
Πολιτιστική ζωή
(3)
Καθημερινή ζωή
(3)
Γάμος
(3)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(33)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(33)
Ήθη και παραδόσεις
(14)
Γαμήλια έθιμα
(3)
Εορτές
(1)
Καρναβάλι
(1)
Μόδα
(1)
Λαϊκή παράδοση
(21)
Προφορική παράδοση
(19)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(19)
Λαϊκή Παράδοση
(18)
Παροιμία
(1)
Δισδιάστατα γραφικά
(3)
Φωτογραφία
(3)
Κείμενο
(12)
Άρθρο
(12)
Τόπος
Ευρώπη
(35)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(35)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(35)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Μακεδονία
(35)
Makedonía | Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
(35)
District of Central Macedonia | Central Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Νομός Ημαθίας
(35)
Imathia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ▶ Νομός Ημαθίας
Δάσκιο
(8)
Dáskio | Δάσκιο, Νομός Ημαθίας | Δάσκιο Ημαθίας | Dáskio, Imathia | Δάσκιον | Τριάτσκο
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ▶ Νομός Ημαθίας
Πολύδενδρο
(1)
Polýdendro | Πολύδενδρο Ημαθίας | Πολύδενδρον | Polýdendro, Imathia | Πολυδένδρι | Πολύδενδρο, Νομός Ημαθίας
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ▶ Νομός Ημαθίας
Ριζώματα
(35)
Rizómata | Ριζώματα Ημαθίας | Ριζώματα, Νομός Ημαθίας | Rizómata, Imathia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ▶ Νομός Ημαθίας
Σφηκιά
(1)
Sfikiá | Sfikiá, Imathia | Σφηκιά Ημαθίας | Σφηκιά, Νομός Ημαθίας
Μεσόγειος
(35)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
2000 - 2049
(13)
1950 - 1999
(21)
1900 - 1949
(1)
Ιστορική περίοδος
Νεότερη Ελλάδα
(35)
Μεσοπόλεμος
(1)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(1)
Μεταπολίτευση
(33)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(19)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(19)
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
(16)
Μέδουσα
(16)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(35)
Europeana τύπος
Εικόνα
(4)
Κείμενο/PDF
(31)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY 4.0
(16)
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(19)
1 - 30 από 35 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Τα Φώτα στα Ημαθιώτικα Πιέρια
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακός γάμος στα Ριζώματα (1)
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακός γάμος στα Ριζώματα (2)
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακός γάμος στα Ριζώματα
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Τοπωνύμια Δήμου Μακεδονίδος, πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων Γυμνασίου Ριζωμάτων 2006-2007
Χρονολόγηση
2007
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Συγκρότημα παραδοσιακών κατοικιών στα Ριζώματα
Χρονολόγηση
1982
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Στην εκκλησία Αγίας Παρασκευής στα Ριζώματα
Χρονολόγηση
1958
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Ο Άγιος Αθανάσιος παρουσιάστηκε σε πολλούς όταν ήρθαν οι Γερμανοί. Έχει εδώ εκκλησία και θεραπεύονταν πολλοί. Παρουσιάστηκε μπροστά σε κρεββάτι μου το 1962. Ήταν με στολή μπλέ και άσπρους σταυρούς. Το καλιμαύκι μπλέ και το πετραχείλι μπλέ με άσπρους σταυρούς. Και μου είπε να κατατάσω τα έργα μου. Το έκαμα την άλλη μέρα. Μέσα στην εκκλησία του όταν πάμε την νύχτα τον ακούμε. Ήταν άρρωστος και κοιμόταν 40 μέρες και δεν τον δεχόταν ο άγιος 40 μέρες, του έδινε το βράδυ ξύλο, αυτό το έκαμε στον Ντρακούλα, είναι γεγονός και φώναξε ο Ντρακούλας την γυναίκα του και τον πήρε. Έρχονται πολλοί τρελλοί και θεραπεύονται
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τούρκοι έβγαλαν τα μάτια των εικόνων της εκκλησίας της παλιάς του αγίου Αθανασίου, μόλις προχώρησαν 2 χιλιόμετρα προς Σφηκίαν αρρώστησαν και πέθαναν, άγνωστο από τι αρρώστια. Το ξέρω καλά αρρώστησαν όλοι.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πολλοί θησαυροί είναι χωμένοι μέσα σε εκκλησίες που τους έθαβαν οι καόγεροι να μη τους βρούν οι κλέφτες.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ήμουνα στο καφενείο. Βγήκα έξω, κοίταξα προς τα κάτου. Το είδα με τα μάτια μου. Σε 500 μέτρα είδα φως σα σφαίρα – μπαλόνι κόκκινο να ανεβαίνη προς τον ουρανό και να χάνεται στη θέση Κάτου Πόδας σε 1500 μέτρα, να χάνεται αυτό το κόκκινο φως, ήταν οι δαιμόνοι.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εδώ στη βρύση κάποιος δικός μας (στη ποντικόφυση) βρήκε τρεις κοπέλλες που ήσαν Νεράϊδες, έβγαιναν κάθε βράδυ και πλένονταν. Είχαν πολλά ασεμικά πάνω τους. Μια ξέχασε ένα μαργαριτάρι, της το πήραν.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ήταν ένα νερό εδώ στο κέντρο του χωριού, το πηγάδι του Μουτσάφκο το μπουγάδι, πήγε μια γυναίκα νύχτα, ζύμωνε και πήγε να πάρη νερό, έβαλε το μπραγάτσι (= μπακιρένιο δοχείο με χερούλι) να γεμίση νερό γιατί είχε λίγο νερό. Όταν πήγε για να το πάρη προτού να φτάση στο πηγάδι είδε μια κοπέλλα με ξάπλωχτα μαλλιά, φοβήθηκε και γύρισε πίσω η γυναίκα γιατί ήταν νύχτα, περίμενε καμμιά ώρα και ξαναπήγε και όταν πήγε και πήρε το μπαγάτσι είδε ένα πλεξίδι μέσα στο νερό ολόχρυσο και το πήρε το πήγε στο σπίτι. (μπεχξίδι= πολλές αλυσίδες παράλληλες πούβαζαν οι γυναίκες γύρω γύρω στο κεφάλι (κεφαλόδεσμο). Ακόμη ήταν νύχτα. Αφού πήγε στο σπίτι, άκουσε μια φωνή απόξω από το σπίτι: Ό,τι βρήκες να το πας να το αφίσης γιατί 40 μέρες δεν θα σε βρουν. Το πήγε πίσω, γιατί φοβήθηκε και το έρριξε στη βρύση. Μου τα μολογάει η μάνα μου. Στο ίδιο μέρος είδε σκυλί, το τουφέκισε, και 40 μέρες ήταν άρρωστος. Το πρωΐ βρήκε 3 σταλαματιές αίμα, αλλά 40 μέρες άρρωστος.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στο Καμποχώρι (χωριό) κάποιος ονόματι Μπαντής πέθανε και έγινε βρικόλακας και ότι έλεγεν ο κόσμος να κάμη από βραδύς την άλλη μέρα, δηλαδή να πάνε για σπορά, τότε τα παιδιά πριν τα ετοιμάσουν, το πρωί τα έβρισκαν έτοιμα. Τα ετοίμαζε ο πατέρας τους ο βρυκόλακας, ξαναγκάστηκαν να βάλουν υπάλληλο, γιατί φοβόντουσαν τα παιδιά του. Ρώτηξαν πιο θέλουν να βάλουν εκεί στο σπίτι και βρέθηκε κάποιος Κυριάκος, επάγγελμα τσαγκάρης, τον ήξερα κι εγώ. Αυτός λέει έρχομαι υπάλληλος δεν φοβάμαι. Πάει υπάλληλος και τον έβαλαν να κοιμηθή στο δωμάτιο που πέθανε ο γέρος. Το πρώτο βράδυ βγήκε ο γέρος σαν φάντασμα και του λέει. Εσύ ‘σαι ο νοικοκύρης ; Ναι λέει. Μα στη θέση σου ήμουνα εγώ. Τότε μπορούμε να κάμουμε οι δυό μας παρέα αφού τα παιδιά μου με εγκατέλειψαν από δω να τα εξοντώσης και θα μείνεις εσύ. –Μα πώς να εξοντώσω τα παιδιά σου. –Μα αν δεν τα ξοντώσης αυτά θα εξοντώσουν εμένα. –Πως θα ξοντωθής εσύ. –Υπάρχει ένας μάγος στη Θ\κη που μπορεί να με εξοντώση εμένα. Είπε δηλαδή το μυστικό του στο τσαγκάρη. Του λέει ο τσαγκάρης θα το κάνω την επόμενη. Ο τσαγκάρης όμως πήγε στη Θ/κη να βρή τον μάγο. Τον έφερε το μάγο και ήρθε σε επαφή με τον βρυκόλακα. Ο μάγος του είπε του βρυκόλακα. Έλα να πάμε που έχουμε πανηγύρι. Το πήρε και τον έβαλε σ’ένα δοχείο με καραμέλες, όλο γλυκίσματα, το έβαλε στον ντρουβά με τα γλυκίσματα να τον πάη στο πανηγύρι. Μόλις τον τύλιξε εκεί μέσα τον βρυκόλακα τον έβαλε έξω στο δάσος, να τον φανε τα’αγρίμια. Εκεί τον βρήκαν τον ντρουβά σκαλωμένο στα δέντρα δυο ξυλοκόποι, που πήγαν να κόψουν ξύλα. Πήραν αυτοί τον ντρουβά με τα κουφέτα οι ξυλοκόποι στο σπίτι. Γυναίκα σου φέρανε στο Ρουμάνι καινούργιο ντρουβά με γλυκίσματα. Η γυναίκα λέει να τον πάτε πίσω φοβάμαι. Τότε αυτοί φοβήθηκαν τον έβγαλαν βράδυ έξω και τον κρέμασαν στα μπρόστια (πρωσταίον) δηλαδή στο χαγιάτι, έξω από την πόρτα. Μόλις νύχτωσε καλά, άρχισε το πανηγύρι στα μπρώστια, νταούλια, βιολιά στο σπίτι, μαζεύτηκε ο κόσμος μα πως πανηγύρι σ’αυτό το σπίτι. Μόλις λάλησε ο πετεινός σταμάτησαν τα βιολιά. Μαζεύτηκε ο μαχαλάς δεν έβλεπαν τίποτα και μόνο άκουγαν. Την άλλη μέρα η γυναίκα λέει πάρε τον ντρουβά και πήγαινε τονε ακόμα κάτου από κεί που τον βρήκες.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εκεί έχει γούρνα και μαζεύει νερό. Έβγαινε εκεί ένα στοιχειό. Μια άλλη μπάρα (λίμνη) έβγαινε ένα άλλο στοιχειό στη θέση Λισκού.Εκεί κάτου καθότανε ένας γέρος είχε μια καλύβα και το στοιχειό που ήταν στη Λισκού πήγαινε στο γέρο και ο γέρος του άφινε φαγητό μπουγάτσα κείνα τα χρόνια. Πιάστηκαν σε μια κόντρα τα δυο στοιχειά-μαλώναν. Όταν εκείνο της Λισκού κατάλαβε ότι θα το εξοντώνει το στοιχειό του Παλιογεφύρου είπε το πρώτο στο γέρο. Κόψε ένα κριάρι παχύ και να κάμης τρία τόπια (κουβάρια) το ξύγκι και όταν έρθη το άλλο και γω θα βλέπω ζόρι τότε να του ρίχνεις ξύγκι. Το έρριξε το ξύγκι τρείς φορές και έτσι κέρδισε το στοιχειό της Λισκού. Και το πρωί όταν πήγ πάλι ζωντανό.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Η μητέρα μου είδε αυτό το σκυλί που ανέβηκε στο μουλάρι πια μεσάνυχτα που κίνησε για την τοποθεσία ιτεύω, έφθασε μέχρι την Κρανιά, κάθησε εκεί και το σκυλί κατέβηκε και εξαφανίστηκε. Αυτό το είδαν πολλοί.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια φορά τ'αδέρφια μου σκάβαμε να ανοίξουμε πηγάδι για νερό. Εσκάβαμε πολλές μέρες και κάπου βρίκαμε τρία πιθάρια. Δεν τα πειράξαμε και τα ξεχώσαμε σιγά-σιγά και βρίκαμε μέσα κάρβουνα. Ήταν θησαυρός και επειδή τον βρίκαμε και δεν ξέραμε να ρωτήσουμε το στοιχειό που το φύλαγε τα έκαμε κάρβουνα. Το στοιχειό θα ήθελε κάτι να του δώσουμε. Έπρεπε να ξέρουμε πως το ρωτάνε και να του δίναμε ό,τι ζητούσε, αλλά μείς δεν γνωρίζαμεν από τέτοια, ήμαστε μικρά παιδιά τότε.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πολλά οι Καζάνας (οικογένεια) άφιναν σε ένα πιάτο φαί και το τάιζαν το στοιχειό εκεί στο πηγάδι.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Το Ντράτσικο βγάνει μαστόροι (τον νυν Δάσκιον). Η Μπότσιανη παππάδες (το νυν χωρίον Ριζώματα). Η Βόσοβα εμπόροι (το νυν χωρίον Σφηκιά) κι η Κόκκοβα μασκαράδες (το νυν χωρίον Πολυδένδρι).
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στη Λίσκου ήταν Πάσχα. Εκεί ήταν χωριό, εκεί το βράδυ ήρθε Πάσχα. Την πρώτη μέρα το απόγευμα στη δεύτερη Ανάσταση ( πριν γένη) ο παπάς ζήτησε να κάνη σεξουαλική επαφή με την παπαδιά. Η παπαδιά αρνήθηκε και του είπε ότι μετάλαβες και δεν επιτρέπεται να ρθης σε μένα. Ο παπάς επέμενε και πήγε σε μία γομάρα (= γαϊδούρα) που είχαν και έκαμε επαφές. Μετά ήρθε η ώρα να πάη στη Δεύτερη Ανάσταση. Έγινε η Δεύτερη Ανάσταση. Βγήκαν και έκατσαν έξω στα πεζούλια όλοι. Βγήκε, κατέβηκαν τρία όρνια και άρπαξαν τον παπά με τα νύχια τους, τον πήγαν μακρυά και τον ξαφάνισαν γι’ αυτό που έκαμε
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στο Παλαιόκαστρον όταν το πήραν οι Τούρκοι στην τοποθεσία στου Μάλιου έδωσαν στα άλογά τους να φάνε κριθάρι το δειλινό και την άλλη μέρα που δίψασαν άρχισαν με τα πόδια τους να σκαλίζουν την γη εκεί που πέρναγε το υδραγωγείο από τη θέση καρβουνόβρυση στο Παλαιόκαστρο. Έτσι βρήκαν το νερό οι Τούρκοι και το έκοψαν. Μετά από τρείς μέρες παρεδόθη η φρουρά και τους πολεμιστές τους έσφαξαν, τα γυναικόπαιδα τα πούλησαν, τους γέρους τους πήραν και τους έρριξαν πάνω από την θέση αυτή (την δείχνει) τρόχαλο ή καμμιά πέτρα. Έζησε μόνο ένας ο λεγόμενος Κούσκουρος, ο οποίος κατοίκησε σε δασώδη περιοχή στη θέση Τζαφέρη. Αυτός μόνος του εκεί μέχρις ότου ήρθαν δώδεκα καπεταναίοι και έγιναν το όλον δεκατρείς φαμελιές. Μετά ήρθε ένας από τα βόϊον όρος από το Μπουρμπούσκό (νύν Βογάτσικο) Μελόπουλος οργανοπαίκτης του τυμπάνου. Κτυπούσε νταούλι και αυτοί 14 – 13 εργαζόμενοι και ο Μελόπουλος γύφτος νταβουλιτζής κατασκεύασαν τον αύλακα από την θέση Μάνα Αυλάκι (όριον Ριζωμάτων, Δασκιό) μέχρι την θέση Μύλος (6 χιλιόμετρα). Αυτά έγιναν στα 1432
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σ’ ένα χωριό εδώ στο Πολυδένδρι πηγαίνανε να βρουν το θεό. Κι ένας που ήταν μάγγας και το ξερε πώς θα πάνε. Πάει φκιάνει παπούτσια με κόσκινο από κάτω. Δηλ. πατησιές τρύπιες. Είπαν να εδώ πάτησε ο θεός. Ο μάγγας πάει σε μια κουφάλα, κάθεται μέσα και ξεβρακώνεται. Τον είδαν αυτοί και λένε «εδώ ο θεός». Αυτός αέριζε και είπαν αυτοί που γύρευαν τον θεόν Μεγάλη η χάρη σου, αλλά βαρειά τα χνώτα σου!
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο μυλωνάς έφενε στη σούβλα και για να κάμουν το μυλωνά να μιλήση αυτοί οι γαμοκουτσαίοι έπαιρναν και έβαζαν σε μια σούβλα ένα βάτραχο και χτυπούσαν του Μυλωνά το ψητό και έλεγαν το δικό μου πατσώνει το δικό σου γλιδώνει για να τον κάμουν να μιλήση να του πάρουν τη φωνή. Ο Μυλωνάς με τη σούβλα τους έδωσε στο κεφάλι κι αυτοί έφυγαν τον κατήφορο. Γαμοκουτσαίοι είναι οι Καλλικάντζαροι, ''Όλοι κακκοί όλοι κουτσοί, όλοι στραβοί.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια φορά στην τοποθεσία Δερματά (ρέμα με μεγάλο νερό, έπλεναν τα δέρματα εκεί) όταν περνούσαν οι διαβάτες άκουαν τους διαβόλους να παίζουν γκάιντα.Έκανε γάμο οι γαμοκουτσαίοι (οι διαβόλοι, έτσι του λέγαμε) ακολουθούσαν τον κόσμο μέχρι εδώ το χωριό πάνω. Εκεί λαλούσαν τα κοκόρια και φεύγουν.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια φορά στο χωριό μας ήρθε μια που εύρισκε τους θησαυρούς. Όταν έφυγε τότε μάθαμε πως ήταν μάγισσα. Έκατσε σ’ ενός το σπίτι και το βράδυ έβγαινε έξω και κάτι έλεγε. Όταν την ρώτησε αυτός που την είχε, τι κάνει, είπε ότι ψάχνει για το θησαυρό. Ένα βράδυ έβαλε κάτι κορδέλες, στα χέρια της, κόκκινες, άσπρες και βγήκε έξω. Τότε ακούστηκαν φωνές και τραγούδια. Πήγαμε μόλις ξημέρωσε και σ’ ένα χωράφι που αυτή δεν τόξερε βρίκαμε χαραγμένο στο χώμα ένα μεγάλο κύκλο. Τότε αυτή είπε ότι εκεί μέσα είναι τα λεφτά, αλλά δεν βγαίνουν διότι το στοιχειό ζήτησε να συνουσιασθή μαζί της. Έμειναν και κανένας δεν τολμάει να σκάψη. Μπορούν να βγουν μόνο αν κανείς σκάψη άθελά του, αλλά δεν πάει κανενός το μυαλό. Αν το πούμε σε κανένα και πάει αυτός θα πάθη.
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πάρε γυναίκα από σειρά και σκλί από κοπάδι
Χρονολόγηση
1975
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Ριζώματα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Απόκριες στα Ημαθιώτικα Πιέρια
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα, Δάσκιο
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακά επαγγέλματα στα Ημαθιώτικα Πιέρια (2)
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα, Δάσκιο
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακά εδέσματα και ζωή στο χωριό στα Ημαθιώτικα Πιέρια (1)
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα, Δάσκιο
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Παραδοσιακά επαγγέλματα στα Ημαθιώτικα Πιέρια (3)
Χρονολόγηση
2013
Τύπος τεκμηρίου
Άρθρο
Δημιουργός
Τσιαμήτρος, Γιάννης Κ. -- Συγγραφέας
Τόπος
Ριζώματα, Δάσκιο
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
×
×