Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες
(1)
Κοινωνικές επιστήμες
(1)
Κοινωνική έρευνα
(1)
Πολιτική, δίκαιο και οικονομία
(1)
Υλικά και προϊόντα
(1)
Οικοδομικά υλικά
(1)
Δομικοί λίθοι
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(14)
Γλωσσολογία
(1)
Συστήματα γραφής
(1)
Αρχαίες γραφές
(1)
Θρησκεία
(1)
Θρησκείες
(1)
Αρχαίες θρησκείες
(1)
Θρησκευτικές δραστηριότητες
(1)
Θρησκευτικές πρακτικές
(1)
Ιστορία
(1)
Αρχαιολογία
(1)
Ιστορία (επιστήμη)
(1)
Ιστορικές μέθοδοι
(1)
Επιγραφική
(1)
Ιστορικές περίοδοι
(1)
Αρχαία ιστορία
(1)
Αρχαίοι πολιτισμοί
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(1)
Πολιτισμική έρευνα
(1)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(13)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(13)
Λαϊκή παράδοση
(13)
Προφορική παράδοση
(12)
Τέχνη
(1)
Τέχνες
(1)
Έργα τέχνης
(1)
Αρχαιότητες
(1)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(12)
Λαϊκή Παράδοση
(11)
Παροιμία
(1)
Κείμενο
(1)
Ημερολόγιο/Σημειωματάριο
(1)
Χειρόγραφο
(1)
Τρισδιάστατα Αντικείμενα και Έργα Τέχνης
(1)
Αρχαιολογικό αντικείμενο
(1)
Επιγραφή
(1)
Τόπος
Ευρώπη
(14)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(14)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(14)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Μακεδονία
(14)
Makedonía | Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
(14)
West Macedonia District | West Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Νομός Κοζάνης
(14)
Kozani
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ▶ Νομός Κοζάνης
Κρόκος
(14)
Krokos | Krókos | Krokos, Kozani | Κρόκος Κοζάνης | Κρόκος, Νομός Κοζάνης
Μεσόγειος
(14)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1950 - 1999
(13)
300 - 349
(1)
250 - 299
(1)
200 - 249
(1)
Ιστορική περίοδος
Ρωμαϊκή περίοδος
(1)
Νεότερη Ελλάδα
(13)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(12)
Δικτατορία
(1)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(12)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(12)
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
(1)
Πέργαμος | Αποθετήριο Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
(1)
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
(1)
Πανδέκτης: Θησαυρός Ελληνικής Ιστορίας & Πολιτισμού - Αρχαίες Ελληνικές και Λατινικές Επιγραφές
|
αποθετήρια
EKT
(1)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(14)
Europeana τύπος
Εικόνα
(1)
Κείμενο/PDF
(13)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(13)
In Copyright (InC)
(1)
1 - 14 από 14 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
ΕΑΜ 019: Dedication (?)
Χρονολόγηση
201 - 300
Ιστορική περίοδος
Ρωμαϊκή περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Αρχαιολογικό αντικείμενο, Επιγραφή
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
Άμα κινούσε νύχτα να πάη στ’ αμπέλι ένας χωριανός μας σιάζονταν φάντασμα. Πότε γένονταν σκυλάκι, πότε γένονταν κριαράκι. Πότε έβγαινε μπροστά απ’ αθτόν πότε πίσω ακλουθούσε, αλλά δεν τον πείραζε. Τον ακλουθούσε μέχρι το σπίτι. Αυτός ο άνθρωπος μόλις έφθανε στου σπίτι άφινε έξω τα παπούτσια και το καπίτο για να μη μπη μέσα. Αλλά το πρωΐ δεν το εύρισκε εκεί το παραμέριζε το σβάρνιζε ίσα πέρα. [καπίτο= παλτό]
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στο χωριό Μηλιά που είναι ένα βαθύ ποτάμι υπάρχει ένας τεράστιος βράχος που φαίνεται ακόμη σήμερα (βλ. φωτ. Νο 30, σελ. 513). Εκεί όποιος θα πάη βράδυ ακούει τις κοκκινομαλούσες που βγαίνουν τραγουδούν και πλέννουν τα ρούχα τους. Αυτές κρατώνε το βράχο που στέκεται από μία άκρη. Εμείς το βράδυ δεν πάμε εκεί για να μη τις στενοχωρέσουμε και πέση ο βράχος γιατί θα γίνη μεγάλο κακό στο χωριό.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εκείνα τα χρόνια παρουσιάζονταν γυναίκα με άσπρα ρούχα στη βρύση σε τούτη εδώ μέσα στην πλατεία του χωριού. Την ίβλεπεν που λούζονταν και χτενίζονταν αλλά δεν την λαλούσαν για να μη της πάρουν την νύμφην. Την έλεγαν σαγάϊδα. Πολλές φορές παρουσιάζονταν και σε σπίτι μέσα. Όταν οι γυναίκες έλεγαν ότι θα ζυμώσουν την άλλην ημέραν αυτή τα ετοίμαζε όλα δηλ. κοσκίνιζε τ’ αλεύρι έβαζε το νερό στη φωτιά. Μετά οι γυναίκες όπως ήταν όλα έτοιμα εξύμωναν το ψωμί. Και το φαητό ακόμα. Όταν οι γυναίκες έλεγαν τι θα βράσουν το πρωϊ τα εύρισκαν έτοιμα και μετά τα έβαζαν φωτιά. Η σαΐδα δεν πείραζε πουθενά. Δεν έκανε κακό σε κανένα έφευγε. Τα μαλλιά της ήταν ξανθά.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πάνω στην στάχτη δεν κάνει να κατουρήσουμε ούτε να αγρασκελίσουμε γιατί εκεί είναι οι καλήτυχες. Όποιος κατουρήση μένει παράλυτος από τα πόδια του.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια μάννα πλάγιασε να κοιμηθή και ήρθαν την τρίτην ημέραν τρεις Μοίρες. Η μια λέει έ είναι και καλό. Η άλλη λέει να τελειώση ώσπου να τελειώση το ξύλο από την φωτιά να καή. Η μάννα το ακούει. Σηκώνεται η μάννα και το σβύνει το ξύλο και το βάζει στο σεντούκι. Καλεί την νύμφη της όταν παντρεύτηκε το παιδί της και της δίδει το ξύλο τυλιγμένο σ' ένα παννί και της είπε ότι όσο το διατηρεί θα ζη ο άνδρας της άλλως θα παθάνη. Η νύφη το άκαψε μια φορά γιατί την μάλωσε ο άνδρας της και έτσι επέθανε και έμεινε χήρα.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όταν πέθνεισκε κανένας απο πληγές σε κτύπημα ή σκοτωνόταν και δεν τον ζεμάτιαζαν εβρικολάκιαζε. ,ετά τον ζεμάτιζαν στον τάφον του σαββατόβραδο.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όταν έγινε η Ανάστασις η Παναγία ζήτηξε τον Άρχων Μιχαλή και τον λέει να πάμε στο Βόριο μέρος για να δούμε τις ψυχές της κόλασης. Επήγε σ'όλα τα μέρη που ήσαν οι ψυχές η Παναγία και εσήκωσε το σκότος που βρισκόταν η κόλασις και είδε τις ψυχές. Τις είδε, άλλη παισμένη απο την γλώσσα, άλλη σε πίσσες βρασμένες. Μετά λυπήθηκε η Παναγία δάκρυσε τα μάτια της και είπε κρίμα είναι, είπε δε στο Χριστό ''παιδί μου δώσε σ'αυτές τις ψυχές μια χάρη να βγαίνουν κι αυτές στον κόσμο''. Έτσι λοιπόν τους έδωσε ο Χριστός των ψυχών να βγαίνουν απο της Αναστάσεως σαράντα μέρες συνέχεια.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Το φίδι είναι ο δαίμονας, ο σατανάς, γιατί η πρώτη δημιουργία του κόσμου που έγινε, σα φίδι βγήκε
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Δεν πρωτοπλάστηκε ο Αδάμ, αλλά βγήκε ένα σκουλίκι και σιγά σιγά έγινε ο άνθρωπος
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια φρουρά ήτανε η ‘μέρα που γεννιούντανε οι Χριστούς. Το βράδυ είχαμε συναχθή στην πλατεία όλοι οι παπούδες και λέγαμε πολλά παλιά. Τότες ου παπούς μου ήτανε 102 ετών. Μας έλεγε ότι ‘όταν ήτανε μικρό παιδί χρόνια τώρα πολλά είδανε κατά το ηλιοβασίλεμα μέσα στο χωριό εκεί που καθόμαστε εμείς μια συνοδειά. Ήτανε κάτι μικροί άνθρωποι με μακρυά ουρά με μεγάλα αυτιά αδύνατοι αχαμνοί και μικροί στο σώμα σα κείνα τα παιδιά που γεννιούνται. Εκρατούσαν στα χίρια τα όλοι τα από ‘να ραβδί. Οι τελευταίος είχε κάτι κι σφίριζε. Όλοι μαζί ίλιγαν τραούδια. Όλοι εμείνανε ακίνητοι και σταματήσαμι να συζητάμε. Αυτοί έκαναν πουλλές φορές στράτες μέχρι που ‘νας κάτι υπουψιάστικε κακό σα να ‘ναι κι έκαμι του σταυρού του και άρχισε απού μέσα σιγά του ‘’πιστεύω’’. Μετά όλα μας αρχινίσαμι του ‘’πιστεύω’’ σα κάποιος να μας το ‘πε. Τότις αυτοί που κάναν τσι βόλτες εφύγασι αφού ου αρχηγούς τους έβγαλι μια πουλύ δυνατή σφυριξιά. Επήγαμι κι είδαμι κι που πιρπατούσα χάμου ήσαν ακαθαρσίες και μύριζαν άσκημα σα του σκύλου. Αυτοί που τα καναν αυτά ήσανε οι σατανάδες που έρχονται μόλις μαθαίνουνε ότι γεννήθηκε ο Χριστός. Τις ημέρες αυτίς είναο όλα ανοιχτά κι πρίπει να προσέχη κανένας.
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Είμασταν στο σπίτι όλη η οικογένεια η μάνα μου κι η θεία μου. Είχαν τα δυο μικρά τα παιδιά άρρωστα και είχαμε πάρει την εικόνα της Αγίας Παρασκευής για να ξημερώση στο σπίτι επειδή ήσαν άρρωστα τα παιδιά. Ιβλέπαμε ένα βαρβάτο μαλιάρο και πάν’κάτ’τα σκάλα κόντευε να σκάση απ’το κακό του που ίβλεπε την εικόνα της Αγίας Παρασκευής και όλα τα πράγματα στ’σκάλες στ’οντάδια τα’ανακάτευε τάναποδογυρνούσε όλα και ενομίζαμε ότι την γλαραή θα είχε σκάση από το γενάτι του και όλα θα τα ευρίσκανε κομμάτια, αλλά μονάχα το ροπότημα ήταν τρανό. Τα σέα ήταν πάλι στον τόπον τους αλλά δεν το φοβούμασταν γιατί ήταν σπιτιακό, το βλέπαμε πουλλές φορές και δεν μας έφτιανε ζημιές. Μια άλλη μέρα μέσα στο υπόγειο και φύσεξε από τα’αμπέρι ένας κρύος αέρας και έκλεισα τα παραθύρια. Τότε λέει η συνυφάδα μου ότι είναι το καλότυχο του σπιτιού. (οντάδια=δωμάτια, ροπότημα=θόρυβος, σέα= ρούχα).
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Κάθε χώρα και ζακόνι κάθε μαχαλάς και τάξη
Χρονολόγηση
1965
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή λαογραφικού υλικού εκ του χωρίου Κρόκος, επαρχίας Κοζάνης, του νομού Κοζάνης.
Χρονολόγηση
1968
Τύπος τεκμηρίου
Ημερολόγιο/Σημειωματάριο, Χειρόγραφο
Δημιουργός
Αικατερίνη Αγραφιώτου
Τόπος
Κρόκος
Φορέας
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
×
×