Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
Αρχική σελίδα
Τόποι
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Πελοποννήσου ▶ Νομός Αρκαδίας
Πράσινο
Ανακαλύψτε
14 τεκμήρια
που σχετίζονται με αυτήν την τοποθεσία
Αναζήτηση
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(14)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(14)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(14)
Λαϊκή παράδοση
(14)
Προφορική παράδοση
(14)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(14)
Λαϊκή Παράδοση
(7)
Παροιμία
(7)
Τόπος
Ευρώπη
(14)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(14)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(14)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Πελοπόννησος
(14)
Peloponnese | Μοριάς
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Πελοποννήσου
(14)
Peloponnese District | Peloponnese
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Πελοποννήσου
Νομός Αρκαδίας
(14)
Arcadia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Πελοποννήσου ▶ Νομός Αρκαδίας
Πράσινο
(14)
Prásino | Πράσινο Αρκαδίας | Prásino, Arcadia | Πράσινον | Πράσινο, Νομός Αρκαδίας
Μεσόγειος
(14)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1950 - 1999
(14)
Ιστορική περίοδος
Νεότερη Ελλάδα
(14)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(14)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(14)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(14)
Europeana τύπος
Κείμενο/PDF
(14)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(14)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(14)
1 - 14 από 14 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Όνομα δημώδης : Προφήτης Λισσαίος. Λέγεται οτί ο προφήτης Ελισσαίος πέρασε ένα μεγάλοποτάμι με τη βοήθειαν του πανωφορείου του προφήτη 'Αη Λιά.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Προφήτης Άη Λιάς ζούσε σ’ ένα βουνό και μετά τον θανατόν του ανελήφθηκε στους ουρανούς ολόσωμος. Επειδή είδε τον Ελισσαίον και δεν μπορούσε να περάση ένα ποτάμι του πέταξε το πανωφόρι του. Ο Ελυσσαίος πέρασε το ποτάμι και επέστρεψε το πανωφόρι στον προφήτη Άη Λιά. Αλλά αυτό εκάθησε σ’ ένα βουνό, γιαυτό φτιάχνουν τις εκκλησίες του στις κορυφές των βουνών. Ο Προφήτης θεωρείται προστάτης των ανέμων, των βροχών, των αστραπών κ.λ.π
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Λένε πως ο Άγιος Φίλιππος ήταν πολύ φτωχός. Επειδή το βράδυ αυτό απόκρευαν κι' αυτός δεν είχε κριάς να φάη μαζί με τη φαμίλια του, έσφαξε το βόϊδι του ππου το είχε καματάρικο. Ο Θεός όμως τον ελυπήθη και το πρωί το βρήκε πάλι ζωντανό.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο παθός γίνεται γιατρός
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όταν πεθάνη ο άνθρωπος βγαίνει η ψυχή του. Την παίρνει ο χάρος και την πηγαίνει στο δικαστήριο που παραστέκουν δαίμονες και άγγελοι. Γίνεται δίκη κατά την οποίαν έχουν μίαν ζυγαριά και ζυγίζουν τις καλές και κακές πράξεις. Αν η ψυχή βαρύνει στις κακές πράξεις την παίρνουν οι δαίμονες, άλλως οι άγγελοι. Πολλές φορές η ψυχή γυρίζει μέσα στα σπίτια και γενικώς σ' ούλα τα μέρη που επέρασε ο άνθρωπος όταν ήτο στη ζωή. Εμφανίζεται σαν μια μικρή χρυσοκίτρινη μυίγα και σβουντουρίζει σ' όγοιο μέρος καθίσει, τότε λέγεται ότι ο πεθαμένος κουβεντιάζει, αρχίζει το λακριντί μονάχος του και οι παρευρισκόμενοι σταματούν για λίγο μην τον στενοχωρήσουν.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πολλές φορές η ψυχή γυρίζει μέσα στα σπίτια και γενικώς σ' ούλα τα μέρη που επέρασε ο άνθρωπος όταν ήτο στη ζωή. Εμφανίζεται σαν μια μικρή χρυσοκίτρινη μυίγα και σβουντουρίζει σ' όγοιο μέρος καθίσει, τότε λέγεται ότι ο πεθαμένος κουβεντιάζει, αρχίζει το λακριντί μονάχος του και οι παρευρισκόμενοι σταματούν για λίγο μην τον στενοχωρήσουν.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Λαικαί διηγήσεις σχετικαί με την εμφάνισιν καλλικατζάρων και την απαλλαγήν από αυτούς. Λέγεται ότι κάποτε οι καλλικάτζαροι πήγαν στο μύλο ν’αλέσουν. Όταν πήγαν, είδαν το μυλωνά να ψήνη κρέας, το οποίον έβγαζε νερό. Ζήτησαν κι αυτοί από το μυλωνά, αλλά αυτός αρνήθη να τους δώση. Οι καλλακάτζαροι από το κακό τους βρήκαν ένα σβάρθακλα (βάτραχον) κι άρχιζαν να τον ψήνουν. Επειδή όμως του μυλωνά το κρέας έβγαζε νερό και το δικό τους δεν έβγαζε, παρ’όλο του ότι έπρεπε να βγάζη περισσότερο θύμωσε ένας μπάρμπακας (καλλικάτζαρος) κι άρχισε να κτυπά το σβάρθακλα. Με το κτύπημα ο βάτραχος ήρχισε να βγάζη νερό. Στο τέλος όμως τσακώθηκαν οι καλλικάτζαροι με το μυλωνά γιατί ο μυλωνάς έρριξε στο δικό του κρέας λίπος. Τον παρεκάλεσαν να τους δώση, αλλά αυτός ηρνήθη και δια Δευτέρα φορά (να τους δώση). Εις την οργή τους οι καλλικάτζαροι άρχισαν να απειλούν το μυλωνά λέγοντας : Θα μας τον αλτίσης ή θα σου αλτίσουμε τα μούτρα.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο λαός τους καλλικατζάρους τους φαντάζεται σαν μεγάλους αγρίους ανθρώπους με διάφορες μορφές. Οι Καλλικάτζαροι έρχουνται με διάφορα εργαλεία και με κουτσά γαιδούρια για να κόψουνε της γής το φουντωτό δένδρο (το δένδρο που βαστάζει τη γή). Εργάζονται όλο το χρόνο μέχρι και της τελευταίας ώρας της τελευταίας ημέρας. Πελεκάν αδιάκοπα, αλλά για να τον αποτελειώσουν τους μένει μιας τσεκουριάς δένδρο. Δεν προλαμβάνουν να κτυπήσουν διότι την ώρα εκείνην (12 ην νυκτερινήν) λαλεί ο κόκκορας, όστις προειδοποιεί την αλλαγήν του ημερονυκτίου. Έτσι φεύγουν και ο δένδρος ξαναγίνεται. Φεύγοντας όμως οι Καλλικάντζαροι λέγουν : Φέγατε να φύγωμε, γιατί έρχτεαι ο τουρλόπαπας με την αγιαστήρα του και με την πλαστήρα του. Οι καλλικάτζαροι εισέρχονται εντός των οικιών από τα τζάκια και από τις πόρτες, όταν είναι ανοικτές. Προκαλούν ζημιές εις όλα τα πράγματα του σπιτιού, όταν τα βρούν ξεσκέπαστα, τα κατουρούν, γι’αυτό τα σκεπάζουν καλά.
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όποιος καίγεται στο χυλό, φυσά και τη γιαούρτη
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Από Μαρτιού πουκάμισο και Αύγουστο καπότα
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Κρέας χωρίς κόκκαλα και γάμος χωρίς τούμπανα και γλέντια δεν γίνεται
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Κύλισ' ο τέτζερης και βρήκε το καπάκι
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όμοιος τον όμοιο αγαπά και η κοπριά στα λάχανα
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τον όμοιο σου συμπέιερο, τον όμοιο σου κουμπάρο
Χρονολόγηση
1953
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Νικολόπουλος, Δημήτριος
Τόπος
Πράσινο
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×