Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Εκπαίδευση
(1)
Διδασκαλία και εκπαίδευση
(1)
Εκπαιδευτικά ιδρύματα
(1)
Κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες
(1)
Οικογένεια
(1)
Πληθυσμός
(1)
Μετανάστες
(1)
Πρόσφυγες
(1)
Πολιτική, δίκαιο και οικονομία
(3)
Διεθνείς σχέσεις
(1)
Διεθνής πολιτική
(1)
Διεθνείς οργανισμοί
(1)
Εργασία
(1)
Πολιτική και διακυβέρνηση
(1)
Εσωτερική πολιτική
(1)
Κυβέρνηση
(1)
Δημόσια διοίκηση
(1)
Διακυβέρνηση
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(116)
Εικαστικές τέχνες
(5)
Δημόσια κτήρια
(1)
Σχολεία
(1)
Κατοικίες
(1)
Πλαστικές τέχνες
(1)
Μεταλλοτεχνία
(1)
Φωτογραφία
(4)
Ελεύθερος χρόνος
(9)
Ψυχαγωγικές δραστηριότητες
(9)
Άθληση
(9)
Αθλητικοί αγώνες
(9)
Ολυμπιακοί αγώνες
(9)
Ιστορία
(2)
Εθνική ιστορία
(1)
Ελληνική Ιστορία
(1)
Ιστορία (επιστήμη)
(1)
Νομισματική
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(2)
Πολιτισμικές συνθήκες
(2)
Πολιτιστική ζωή
(2)
Καθημερινή ζωή
(2)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(103)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(103)
Ήθη και παραδόσεις
(2)
Διατροφικές συνήθειες
(2)
Λαϊκή παράδοση
(103)
Προφορική παράδοση
(100)
Τέχνη
(3)
Τέχνες
(3)
Έργα τέχνης
(3)
Πορτραίτο
(3)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(100)
Λαϊκή Παράδοση
(8)
Παροιμία
(92)
Δισδιάστατα γραφικά
(13)
Φωτογραφία
(13)
Κείμενο
(1)
Έγγραφο
(1)
Τηλεγράφημα
(1)
Χειρόγραφο
(1)
Τρισδιάστατα Αντικείμενα και Έργα Τέχνης
(1)
Αρχαιολογικό αντικείμενο
(1)
Νόμισμα
(1)
Τόπος
Ευρώπη
(117)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(117)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(117)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Μακεδονία
(117)
Makedonía | Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
(117)
West Macedonia District | West Macedonia
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Νομός Κοζάνης
(117)
Kozani
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ▶ Νομός Κοζάνης
Βοϊο
(1)
Voio | Βοϊου
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ▶ Νομός Κοζάνης ▶ Βοϊο
Κριμήνι
(1)
Krimíni | Κριμήνιον
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ▶ Νομός Κοζάνης
Νεάπολη
(117)
Neapoli | Ανασελίτσα | Νεάπολις | Neápoli | Λειψίστα
Μεσόγειος
(117)
Mediterranean Sea
Πρόσωπο
δημιουργοί ή αναφερόμενοι
δημιουργοί
αναφερόμενοι
Βικόπουλος Νικόλαος
(1)
Μπούσιος Γεώργιος, 1875-1929
(1)
Χρονολόγηση
2000 - 2049
(9)
1950 - 1999
(1)
1900 - 1949
(105)
350 - 301 π.Χ.
(1)
400 - 351 π.Χ.
(1)
450 - 401 π.Χ.
(1)
Ιστορική περίοδος
Κλασική περίοδος
(1)
Μέση Κλασική περίοδος
(1)
Ύστερη Κλασική περίοδος
(1)
Νεότερη Ελλάδα
(115)
Βασιλεία Γεωργίου Α’
(95)
Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και Μικρασιατική Εκστρατεία
(2)
Μεσοπόλεμος
(8)
Εμφύλιος Πόλεμος
(1)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(1)
Μεταπολίτευση
(9)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(100)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(100)
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
(1)
Μέδουσα
(1)
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος»
(1)
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» - Ψηφιακό Αρχείο
(1)
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
(9)
Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (ΕΟΕ)
(9)
Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα
(1)
Λαογραφικό Μουσείο Μετσόβου – Aρχοντικό Τοσίτσα
(1)
Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς
(3)
Αποθετήριο Ιστορικού Αρχείου Προσφυγικού Ελληνισμού
|
αποθετήρια
EKT
(3)
Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης
(2)
Αποθετήριο Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας-Θράκης
(2)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(104)
Μη γλωσσολογικό περιεχόμενο - Μη εφαρμόσιμο
(13)
Europeana τύπος
Εικόνα
(16)
Κείμενο/PDF
(101)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY 4.0
(1)
CC BY-NC 4.0
(1)
CC BY-NC-ND 3.0 GR
(2)
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(112)
CC BY-SA 4.0
(1)
1 - 30 από 117 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Ολυμπιακοί Αγώνες, 2000, Λαμπαδηδρομίες
Χρονολόγηση
2000
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Δημιουργός
Άγνωστος Δημιουργός, Unknown Creator
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Αργυρό τριώβολο (διάτρητο), Μακεδονία, Νεάπολις.
Χρονολόγηση
424 - 350 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Κλασική περίοδος, Μέση Κλασική περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα
Νοσηλευτήριο του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στην Νεάπολη (Κοζάνης)
Χρονολόγηση
1951
Τύπος τεκμηρίου
Φωτογραφία
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Ο Προυφήτ' Ηλίας ήταν γούναρης. Είχε τον δούλο του. (Έχει εικόνα στου Θεολόγο την εκκλησία). Εκεί έστειλ' ο Θεός τ' αλόγατα να τον πάρη γιατί δεν έχει μνήμα ο προυφήτ' Ηλίας κι ου Μωυσής τον πήρε στουν αέρα κι ου δούλος κλαίει κι ύστερ' ήβγαλε (ο προφ. Ηλίας) τη γούνα του, ου τζουμπέ του, και τούπε : “Να,να δουλεύης και να τρώς”
Χρονολόγηση
1937
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδου, Μ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Μωυσής κι ο Προυφήτ' Ηλίας δεν έχουν μνήμα. Δουλεύεν (ο Προφ. Ηλίας) τη γουναρική μι τα τσιράκια του. Άνοιξαν τα ουράνια τουν πήρι ο Θεός γιατί ήταν καλός κι τον αγάπησε, ο δούλος του είπε “Τι φεύγεις τι θα γένουμ' εμείς; κι αυτός έρριξε τη γούνα κι μ΄είπε “να δουλεύτε μα ζήτε”. Αγιασμένη δουλειά η γουναρική! (Απο Μαρία Κωστοπούλου εκ Σκαλοχωρίου, Τσουκαλοχώρι από τους Βαλαάδες .Ήτο Καλόγρια επί 12 έτη εις το μοναστήρι Τσιούκας. Την ανωτέρω παράδοσιν ήκουσε από τον ηγούμενον της μονής.)
Χρονολόγηση
1937
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδου, Μ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αυτός ήταν στην Πόλη, πέθανεν ο βασιλέας κι' απόμκεν η βασίλισσα χήρα. Είχε μια χήρα αμπέλι, η βασίλισσα του λέει του Χρυσόστομου “να το πάρουμε τ' αμπέλι” - Άμαν, κρίμα, λέει αυτός – Αυτό ήθελε να τον σουργκουνιάζη τον Χρυσόστομο έτσι κι έγινε. Διαταή βασιλική και τα σκυλιά δεμένα, βλέπεις! Πάησεν αύτος στο Μπελεστίνι και την καταράστηκεν “να πεθάνη κι' η γής να μην τη δεχτή” Πέθανεν αυτή, έγινεν όπως καταράστηκεν ο Χρυσόστομος, το σώμα της δεν ησύχαζε! Πάησαν στον Πατριάρχη. Ο Πατριάρχης λέει : - να κάνουμε αγρυπνίες, λειτουργίες δηλαδή τα χρέα τους. Κίνησαν όλοι οι δεσποτάδες και πήραν την κάρα αυτός, την πάησαν στο μνήμα της. Ωμίλησεν η κάρα : Ερείνη την πόλη Ερείνη και Ευδοξία” Με διαβάσματα την πήραν την κάραστον τόπο της. (Από Μαρίαν Κωστοπούλου εκ Σκαλοχωρίου, Ανασελίτσης, επί 12 έτη καλόγρια εις το μοναστήρι της Τσιούκας. Τώρα διαμένει εν Καστοριά τας πλείστας και των παραδόσεωνν γνωρίζει από τον ηγούμενον της Μονής, όπως είπε.). (Σουργκουνιάζη = να εξορίση, Μπελεστίνι = Παλιατσίνη).
Χρονολόγηση
1937
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδου, Μ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πριν χριστού πούταν όλοι Οβραίοι ήθελεν ο βασιλιάς να κάμουν ένα πύργο. Η δωδεκάδα είπε φέρουν όλα τα βιβλία πούχαν οι Οβραίοι. Στέρνει ανθρώπους να φέρουν τ' αρχαίαι τα βιβλία, τα τομαρίσια (από περγαμηνή), τα μαζώνουν στα σιντούκια. Μαζώνουνται να τα διαβάσουν τα βιβλία αυτά τα τομαρίσια, με το νύχι γραμμένα, μα που να ξέρουν! Λένε : βασιλέ μ', να φέρουμε ένα από να δάσκαλο. Στέρνουν χαμπέρι έρχουνται δώδεκα δασκάλοι, εκεί μέσα ήταν κι ο Συμεών. Τους βάζουν από ένα σε μια κάμαρα. Λέει ο ένας δάσκαλος οτι διάβασε στα βοβλία πως θαρθή ένας καιρός θα δεθή ο ντουνάς και θα ομιλάη με το σκοινί (ο τηλέγραφος). Αυτά έγραφε το ένα βιβλίο. Το άλλο οτι θα γίνη κατακλυσμός και το άλλο άλλα. Ο Συμεών στην κάμαρά του διάβασε πως η παρθένα θα γεννήση και παρθένα θα μείνη. Ύστανα τα σφάλουν και φεύγουν να πάν στο τόπο τους. Στη βάρκα, εκεί που πήγαιναν λέει ο Συμεών : τότε θα πιστέψω αν αυτό το δαχτυλίδι που θα ρίξω στη θάλασσα ξαναβρεθή, Στην ακροθαλασσιά βγήκαν να πάρουν ψάρια, παίρνουν και μέσα στα σκαρλούσα (βρόγχους) βρήκε το δαχτυλίδι. “Αλήθεια - λέει – θα είναι κι' αν δεν το πιάσω το παιδί δεν πεθαίνω!” κι' έτσι πέθανε αφού έζησε 800 χρόνια ο Συμεών. (Από Μαρίαν Κωστοπούλου εκ Σκαλοχωρίου, Τσουκαλοχώρι, από τους Βαλαάδες, έτσι ονομάζονται αυτά τα χωριά. Ήτο επί 12 έτη καλόγρια εις το μοναστήρι της Τσιούκας και την παράδοσιν αυτήν, όπως και άλλας είχεν ακούσει από τον ηγούμενο της Μονής).
Χρονολόγηση
1937
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδου, Μ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στο μοναστήρι της Τσούκας “Είναι τα βουνά φτιασμένα από το θεο” δηλ. Ήθελε να πή οτι νά 'ναι πολύ απότομα.
Χρονολόγηση
1937
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδου, Μ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μιαν φορά κι έναν καιρό ήταν μια μπάμπω κ’είχ’ ένα παιδί που το λεγαν Αλέξη. Όταν εμεγάλωσε το παιδί το στειλεν γ μπάμπω ‘ς τα ξένα, ‘ς την Ανατολή. Πέθανε το παιδί εκεί και βγήκε βρουκόλακας κι έκαμνιν πολλά νζαράλια κει ‘ς την Ανατολή. Έτρωγιν τ’αλεύρι, το ξρνούσι ουδ’ εκεί που το τρωγεν. Έτρωγε την λίγδα και το ξερνούσι μέσ’ς την στάμνα. Από τα πολλά ζαράλια που κάμνεν εκεί, οι μαγίστρες με τα μαγικά των το στειλαν ‘ς την μπάμπω, σπίτι του. Σαν ήρθε ‘ς το σπίτι τα’ο βρυκόλακας δεν άφηνε την μπάμπω. Τα δυο αντάμα. Έφκειακιν πιτα η μπάμπω και πάη ο βρικόλακας και την έφαγε και την ξέρασι ούδε μέσα ‘ς το τεψί. Μια μέρα έβρασεν η μπάμπω καλαμπούκι. Έφαγε η μπάμπω, τι έφαγεν, τ’άλλο το βαλεν ‘ς του νεροχύτ’. ‘Ε!, πάει ο βρικόλκας και το φάγι το καλαμπούκι. Τον είδ’η μπάμπω και τον κυνήγησι με το δαυλί, και τον πουλέμησι με το δαυλί. Έ, έφυγεν ολίγον και πάλι πάει ο βρουκόλακας ς’ τον ίδιο τον τόπο και το ξέρασι το καλαμπούκι όλο. Τι να κάμη η μπάμπω! Ύστερα ήφερε κ’έναν παπά να ξενουμίση τον βρουκόλακα. Έκαμι, τι έκαμι κι ο παπάς με τις ευχές, δεν μπόρησι να τον ξενομίση. Λέει, κόμα ένα, ο παπάς την μπάμπω να κάμουμε. Είπ’η μπάμπω κ τι θα κάμουμε; Αν μπουρήσουμε καλά να τον ξενουμίσουμε, καλά. Δεν μπορέσαμε; Ύστερα όπως θα κάμωμεν, θα κάμωμεν. Είπε η μπάμπω ‘’τι θα κάμουμε, παπά; -Θα πάς να μάσης σαράντα στουρνάρια που το ποτάμι. Όσο να σώσ’ ο παπάς τα λόγια ο βρουκόλακας πάει και τα μασεν τα στουρνάρια και τον κτύπησι τον παπά ‘ς τς μύτες με τα στουρνάρια απου πάν απ’να γρεντία. Ύστερα ο παπάς είπε την μπάμπω’’τώρα τι να κάμουμε, μπάμπω, δεν μπουρούμε να τον ξενουμείσουμε. Ύστερα πα΄λι με ιλιάτοια η μπάμπω τον ξενόμισε πίσω ‘ς την Ανατολή και ‘ς του δρόμον που πήγαινε τον έφαγιν ο λύκος του βρουκόλακα. (ζαράλια=ζημίας, γρέντια=δοκός, ιλιάτοια=φάρμακα)
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σηκώθηκι ένας Γύφτος απ’ το χωργιό του πάει ΄ς του ποτάμ να φκειάση κουσιέρες. Τον νύχτωσι ‘ς το ποτάμ’ τον άνθρωπον (τον Γύφτο ή Εβραίον). Το βράδ’ ο κακόμοιρος πάει ‘ς ένα παλιομυλωνά να ξενυχτίση. Ζωή που πάγει κι άναψι τη φωτιά του μέσ’ του μύλου δεν πρόφθασιν, πάει καμμιά ώρα νύχτα και βλέπει τους 13 παπάδες με τα ψαλτοπαίδια (κανονάρχας, βοηθούς των παπάδων) όλους και τον τρανό τον αρχιμαντρίτων ή Ηγούμενον αμπρουστά τους άλλους τους παπάδες απ’ το κοντό και τα παιδγιά όλα σέφκαε μέσ’ ΄ς του μύλου. Κάθουνταν οιο παπάδες ολόγυρα με τον Εβραίον ή Γύφτον ‘ς τη φωτιά και τα παιδγιά απάν ‘ς τ’ς αγραντιές τσιακμάκιψαν τα δόντια τα: φουτιές έβγαναν, απού γλεπαν τον Σαμουήλ γιαουντή, γύρευαν να τον φαν. Κι οι παπάδες προυτ’ απ’ πάνω απ’ τ’ αυτιά του ρίχνουνται. Τι να κάμη ο γιαούντης τους πολεμούσιν με τα δαυλιά απ’ του φόβον του. Σα είδαν τα δαυλιά οι διάβολοι (παπάδες μαζί με τον πρώτον) απ’ τους πολεμούσιν βγήκαν όξου. Τότε αποκοιμήθηκ’ ολίγον ο γιαουντής Σαμουήλ. Ικεί του φωνάζ’ ο αρχιπαπάς (αρχιμανδρίτης ή καθηγούμενος) «Σαμουήλ» γιαούντη, Σαμουήλ γιαουντή». Αυτός απελογήθηκε. Εν πάρθηκη η φωνή του. Παν τον βρίσκουν την χαραή μούτου (βουβόν ή άλαλον). Η φωνή τ’ απαρμένη. Τον είχαν παρ’ οι διαβόλ’ την φωνή. Και τον φόρτωσαν ‘ς τ’ άλογο τ΄και τον πάν’ς το σπίτι του βουβόν κι έκαμι χρόνον, καιρόν βουβός. [κουσιέρες= κόσκινον]
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Βρήκεν η νύφ' το γενί π'ζτ' θύρα
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άλλα λέγ' η θειά μ', κι' άλλ' ακούν τ' αυτιά μ'
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στ' αγκάθια λιανουπατάει
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μη ανακατώνεσαι με τα πίτυρα για να μη σ' αγλείφουν τα γορούνια
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αντάμα κουβεντιάζουμε κι' αχώρι ακούμι, [ακούμε]
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τη βροχή 'ς τη χαρά την γύρευαν, 'ς το παζάρι πήγε
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Θέλω ν' αγιάσω και δε μ' αφήνουν οι διαβόλοι
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τ' ακριβού τα χρήματα σε χαροκόπου χέργια
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο βρικόλακας από το σόγι του αρχινάει
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αγάλια αγάλια γίνεται η αγορίδα μέλ'
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άλλοι σκάφτουν και τρυγούν κι' άλλοι πίνουν κί μεθούν
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Ιωαννίδης, Αθ.
Τόπος
Νεάπολη
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×