Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Επιστήμη
(2)
Γεωγραφία και ωκεανογραφία
(2)
Ευρώπη
(2)
Ελλάδα
(2)
Θράκη
(2)
Κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες
(1)
Ανθρώπινοι οικισμοί και χρήση γης
(1)
Ανθρώπινοι οικισμοί
(1)
Στέγαση
(1)
Οικίες
(1)
Εθνοτικά ζητήματα
(1)
Εθνοτικές ομάδες
(1)
Κοινωνικά προβλήματα
(1)
Κοινωνικά προβλήματα
(1)
Εξάρτηση
(1)
Κάπνισμα
(1)
Πληροφορία και επικοινωνία
(2)
Πηγές πληροφοριών
(2)
Οπτικό υλικό
(2)
Χάρτες
(2)
Πολιτική, δίκαιο και οικονομία
(1)
Εξοπλισμός και εγκαταστάσεις
(1)
Οχήματα
(1)
Πλοία
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(238)
Εικαστικές τέχνες
(1)
Αρχιτεκτονική
(1)
Κτήρια
(1)
Ιστορία
(1)
Ιστορία (επιστήμη)
(1)
Παραστατικές τέχνες
(1)
Χορός
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(1)
Πολιτισμικές συνθήκες
(1)
Πολιτιστική ζωή
(1)
Καθημερινή ζωή
(1)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(236)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(236)
Λαϊκή παράδοση
(236)
Προφορική παράδοση
(236)
Τέχνη
(1)
Καλλιτέχνες
(1)
Καλλιτέχνες (εκτελεστές)
(1)
Χορευτές
(1)
Τέχνες
(1)
Έργα τέχνης
(1)
Ζώα
(1)
Χώρες και ομαδοποίηση χωρών
(2)
Ασία και Ειρηνικός
(2)
Ασία
(2)
Τουρκία
(2)
Εθνοτικές και θρησκευτικές ομάδες
(1)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(236)
Λαϊκή Παράδοση
(25)
Παροιμία
(211)
Δισδιάστατα γραφικά
(2)
Εικόνες και διακόσμηση έκδοσης
(2)
Εικονογράφηση
(2)
Χαρτογραφικό Υλικό
(2)
Χάρτης
(2)
Τόπος
Ασία
(239)
Asia
Ασία
Τουρκία
(239)
Turkey | Republic of Turkey
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
Ανατολική Θράκη
(239)
Eastern Thrace
Ελλήσποντος
(2)
Dardanelles | Δαρδανέλλια | Hellespont | Δαρδανέλια | Çanakkale boğazı
Ασία ▶ Τουρκία
Επαρχία Τσανάκκαλε
(239)
Canakkale | Çanakkale Province
Ασία ▶ Τουρκία ▶ Επαρχία Τσανάκκαλε
Μάδυτος
(239)
Eceabat | Ετζέ Αμπάτ
Μικρά Ασία
(239)
Anatolia | Asia Minor | Ανατολία
Ευρώπη
(239)
Europe
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
(239)
Thrace (Historical region)
Μέση Ανατολή
(239)
Middle East
Μεσόγειος
(239)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1900 - 1949
(2)
1850 - 1899
(34)
1800 - 1849
(2)
Ιστορική περίοδος
Νεότερη Ελλάδα
(38)
Ίδρυση Νέου Ελληνικού Κράτους
(2)
Βασιλεία Γεωργίου Α’
(34)
Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και Μικρασιατική Εκστρατεία
(1)
Μεσοπόλεμος
(1)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(236)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(236)
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
(1)
Μέδουσα
(1)
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
(2)
Travelogues
(2)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(237)
Europeana τύπος
Εικόνα
(3)
Κείμενο/PDF
(236)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY 4.0
(1)
CC BY-NC 4.0
(2)
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(236)
1 - 30 από 239 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Μάδυτος, η πόλις της χερσονήσου
Χρονολόγηση
1890
Δημιουργός
Χρυσόστομος Α.Παπαδόπουλος,, (-) -- Συγγραφέας
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας
Ότε εάλω η Κωνσταντινούπολις, οι Χριστιανοί αυτής κάτοικοι ελειτουργούντο εν τω περιβλέπτω ναώ της του Θεού Σοφίας και ηκροώντο την του Αποστόλου ανάγνωσιν. Ότε δε εισήλασαν τα οθωμανικά στρατεύματα, ο παις ο αναγινώσκων την περικοπήν του Αποστόλου, ο ιερεύς ο ιστάμενος παρά την ωραίαν Πύλην και πάντες οι πιστοί απελιθώθησαν και έκτοτε μένουσιν απολελιθωμένοι.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εν τη οροσειρά τη περικλειούση την εύφορον κοιλάδα των Κοιλίων- θέουν καλουμένην ούτω, διότι ο Ελλήσποντος κοίλον κόλπον απεργάζεται – υπάρχει οξειά της και κωνοειδής κορυφή καλουμένη μάλ τίπες (=κορυφή θησαυρού) κατοικουμένη υπό νυμφών (ραγίδεν). Η κορυφή αυτή την νύχτα του Πάσχα, ότι το πρώτον ψάλλεται το Χριστός Ανέστη (η καλός η λόγος) ανοίγει και ο τολμών να εισέλθη διέρχεται εως έτος εντός μεγάρων μαρμαροτεύκτον εν αφάτω ολ βιότητι ουζέν μιτά τω ωραίων ραγίδεν (Νεράϊδων). Εάν δε βούλεται να επανέλθη ωμός τοις οικείους αυτού δέον ν’ αναμείξη το ετήσιον του όρους άνοιγμα και να μη γενθώ τω κόκκων τκς υποχθονίου ροιάς κατά το διάστημα της εντός του όρους διαμονής αυτού.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Είναι τούτο φρέαρ τι αρχαίον εις θέσιν καλουμένην Σκαλί περί ου υπάρχει η εξής παράδοσις : Ηγεμονίδης τις του Βυζαντίου πάσχων εκ λωβής και ελθών και νυψάμενος εις το εν λόγω φρέαρ, θεωρούμενον ως άγιασμα του Αγίου Ευθυμίου του Νέου, επισκόπον Μαδύτου παραχρήμα ιάθη και εγένετο η σάρξ αυτού τρυφερά ως μικρόν παιδιόν. Ως ευχαριστήριον δε πρός τον άγιον έκτισεν επί του παρακειμένου όρους εις το δασώδες και σύσκιον αυτού μέρος μονήν επ' ονόματι του Τιμίου Προδρόμου σωζομένην μέχρι του 1820, εις ής και εμόνασεν. (Αγίου Ευθυμίου του Νέου = κατ' αντίθεσιν προς τον Άγιο Ευθύμιον τον ασκητήν)
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Γκιών (το) πτηνόν ντηπλάλον, βουβαλίς περί ου μυθολογούσι τα εξής : Ήν νεάνις περικαλλεστάτη ίχουσα εραστήν καλαώμενον Αντώνιον (Αντών) όστις ήν διάσημος κυνηγός βρέζων πολλά λαγωνικά, άπερ λυσσήσαντα κατεσπάραζαν αυτόν εν τω δάσει. Τον βραγκόν σ’αυτόν θάνατον μαθούσα η νεάνες έκλαιεν απαρηγύρητα, έως ότον απελιθώθη (μαρμάργιανε) και εκ του μαρμάρου αυτής εξήλθεν ύστερον αυτό το πτηνόν, το οποίον δι’όλης της πτηνός κρεμάμενον από των κλάδων των δένδρων κατακέφαλα αναφωνεί αντών! αντών! έως ότου βρέζωσι εκ του ράμφους του βρείς σταγόνες αίματος.
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σβαραχνάς= το πλάκωμα το συμβαίνον ενίοτε κατά τον ύπνον, εφιάλτης.
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Διν απόμνι ρθούν
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Βάσανα έχει η ρόκκα ως του π' να γιμίσ' τ' αδράχτι
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο ουρανός ανοίγει (την παραμονή των Χριστουγέννων) και το άγιον φώς φωτίζει τας δίκην των θεασαμένων τον Κύριον ποιιμένων εν τη οικία αυτών αγραυλούσας, αίς επιγίνεται το αιτούμενον κατ' εκείνην την ώραν!!!
Χρονολόγηση
1891
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Την εσπέραν της προ της παραμονής την θεοφανείων ημέρας τα τεφατόμορφα και παιδοκτόνα ταύτα μορμολύκεια συναισθανόμενα την εν Ιορδάνη παρουσίαν του θεανθρώπου ενώ τας κάρας των δρακόντων συνέθλασε λέγουσι προς άλληλα τα εξής εν είδες επωδού :<qεύντι, να φεύνουμι κι έqθασ’ η Τιρλόπαπας: μη τη πατιρίτσα του και μι τη βριχτούρα του>διότι παραδέδοται ότι ο Ιησούς Χριστός είπε νηπιάζων περί του δωδεκαημέρου καθ’ο υπάρχει η παρουσία την ενοχλητικήν τούτων καλκατζάρων <δώδεκα μήνες σας αλαγού ‘γώ, δώδικα μέρες αλλαχτήτι σείς> δι ο λίαν τολμηροί θεωρούνται οι κωμασταί των νυκτών, οι οδοιπόροι κτλ. Τα δε οχληρά ταύτα όντα άμα <φωτιστούνα τα νερά φεύγουσι δρομαία μη ανεχόμενα την παρουσίαν του σταυρού και μεταβαίνουσιν ‘ς τα όρ’ ‘ς τα βνά κ’ είς τα’ άκαρπα τα δέντρα> ίνα το επόμενον δωδεκαήμερον ακμαία επιγκαθώσι του καταγθονίου αυτών έργου και σύρωσι τους ανθρώπους εις την αμαρτίαν ή και σωματικώς βλάψωσι ταις άφρονας ατρομήτους.
Χρονολόγηση
1920
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ραγίδα (η)= Νεράϊδα
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αρχόντισσις= Νεράϊδες»
Χρονολόγηση
1893
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Νταγλαμπάς ()ο)=τι μη διαλυθέν νεύμα νεκρού, όπερ και αφωραμένον λέγεται
Χρονολόγηση
1928
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ην βασιλεύς τις έχων ώτα τράγου και αχώρ κατά την κεφαλήν, υσχύνετο δε να υπάγη προς τον κουρέα ίνα ξυρισθή. Το πάθημά του διηγηθή εις φρέαρ, παρά το φρέαρ εφύτρωσε κάλαμός τις, ήτις σειομένη παρά του ανέμου απήχει ταύτα εν είδει επωδού: Ήdαgη ένας βασιλές είχε τράγινου αφτί κι κασσίδα ςτην κουρφή, ντρέποdαgη να bα ξουρστή. Πήγε του πη μές του πγάδ’, φύτρωσ’ ένα καλαμάκ’, του φυσούσι τ’ αγεράκ’ κέλεγι του καλαμάκ: «Η βασιλές μας η καλός πώχε τα πουλλά φλωριά, έχει τράγινου αφτί κι κασσίδα στην κουρφή».
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εικοτολογούσιν ότι καθ’ ην στιγμήν ο πορθητής Μωάμεθ ο Βος εισήλασε νικητής εντός της Κωνσταντινουπόλεως, ο ατυχής της πύλης του Αδριανού ήρως αμερίμνως και αναλγήτως ηυθύμει παρά το αγίασμα της Ζωοδόχου Πηγής. Αγγελθείσης δ’ αυτώ της αλώσεως της Πόλεως, εδυσπίστει προς το γεγονός ειπών: «εάν τούτο η αληθές, οι εν τω τηγάνω ιχθύς αμέσως να αναζήσωσι». Ω του θαύματος οι ημίεφθοι ιχθύς αναστάντες έπεσαν εντός του αγιάσματος και έκτοτε μένουσιν εντός αυτού ως ιεροί θεωρούμενοι.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εικοτολογούσιν ότι καθ’ ην στιγμήν ο πορθητής Μωάμεθ ο Βος εισήλασε νικητής εντός της Κωνσταντινουπόλεως, ο ατυχής της πύλης του Αδριανού ήρως αμερίμνως και αναλγήτως ηυθύμει παρά το αγίασμα της Ζωοδόχου Πηγής. Αγγελθείσης δ’ αυτώ της αλώσεως της Πόλεως, εδυσπίστει προς το γεγονός ειπών: «εάν τούτο η αληθές, οι εν τω τηγάνω ιχθύς αμέσως να αναζήσωσι». Ω του θαύματος οι ημίεφθοι ιχθύς αναστάντες έπεσαν εντός του αγιάσματος και έκτοτε μένουσιν εντός αυτού ως ιεροί θεωρούμενοι.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αλούσης της Κωνσταντινουπόλεως άγγελος Κυρίου επιφανείς τω βασιλεί Κωνσταντίνω επέδωκεν αυτώ σπάθην ξύλινην διατάττων συνάμα αυτώ, ίνα δια ταύτης αποκρούση την έφοδον. Απορριψάντος δ’ εκείνου μετ’ αγανακτήσεως και μετά περιφρονήσεως την προσφοράν και ειπόντος ότι χρυσήν σπάθην έχων ουδέν κατώρθωσα, ουδέν δε θα κατορθώσω και δια της ξυλίνης, ο άγγελος μεταβάς παρά τω Μωάμεθ επέδωκε την ξυλίνην σπάθην, ην εκείνος ασπασάμενος και μεταχειρισθείς ήρατο περιφανή νίκην κατατροπώσας ολοσχερώς τους ηττηθέντας.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ότε εάλω η Κωνσταντινούπολις, οι Χριστιανοί αυτής κάτοικοι ελειτουργούντο εν τω περιβλέπτω ναώ της Αγ. Σοφίας και ηκροώντο την του Αποστόλου ανάγνωσιν. Ότε δε εισήλασαν τα οθωμανικά στρατεύματα, ο παις ο αναγινώσκων την περικοπήν του αποστόλου, ο ιερεύς ο ιστάμενος παρά την ωραίαν Πύλην και πάντες οι πιστοί απελιθώθησαν και έκτοτε μένουσι απολιθωμένοι.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Δημήτριος
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αλούσης της Πόλεως Άγγελος Κυρίου επιφανείς τω βασιλεί Κωνσταντίνω επέδωκεν αυτώ σπάθην ξυλίνην διατάττων συνάμα αυτώ, ίνα δια ταύτης αποκρούση την έφοδον. Απορριψάντος δ’ εκείνου μετ’ αγανακτήσεως και μετά περιφρονήσεως την προσφοράν και ειπόντος “ χρυσήν σπάθην έχων ουδέν κατώρθωσα, ουδέν δε θα κατορθώσω και δια της ξυλίνης”, ο άγγελος μετέβη παρά τω Μωάμεθ και επέδωκε την ξυλίνην σπάθην, ην εκείνος ασπασάμενος και μεταχειρισθείς ήρατο νίκην περιφανή κατατροπώσας δι αυτής ολοσχερώς τους ηττηθέντας.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ριφθιανοί= Πυγμαίοι. Μυθολογούσιν ότι μετά την δευτέραν παρουσίαν γυνήσεται άλλη δημιουργία νάννων πυγμαίων και βραχυβίων οις το φυτόν της ερεβίνθου θα φαίνεται ως υψίκορμος κέδρος, και αι κατοικίας των θα είναι ως μυρμηκιά ή υπόγειοι. Εκλήθησαν δι, ούτω εκ της ερεβίνθου.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Φεβρουάριος καλείται κουτσουφλέβαρος, διότι εδάνεισεν εις τον Μάρτιον δυο ημέρας καθ' ας εκείνους ποιήσας δριμύ ψύχος επάγωσε της ατρομήτον ή ασυνέτου γραάς τας αίγας.
Χρονολόγηση
1891
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αγγιλοπαραστήκουμε= βλέπω τον μέλλοντα να λάβη την ψυχήν μου άγγελον. Ευχρηστεί δε μόνον εκ το γενικόν πρόσωπον του παθ. Αορ. της οριστικής: αγγιλουπαραστήθκε.
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πρόκνη : Ίδε περί ταύτης εν τη πέρνος σταλείση συλλογή εν λ. Πουπουνίτσα. Ριθιανοί : Ίδε περί ταύτης εν τη παρούση συλλογή εν τη σχετική λέξει. Άδωνις : Και περί ταύτης ίδε εν τη πέρυσι συλλογή εν τη λέξει Fκιών.
Χρονολόγηση
1891
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Παλιουβρακίτ'ς (ο) πτηνόν εκ του γένους των ξηροβατικών ξανθοκιτρίνου χρώματος εμφωλευον επί των κλημάτων και καταβρώγος τα τούτοις βλάπτοντα ζωίφια. Εκλήθη δε όντων ένεκα τον ονόματος αυτού φαινομένου ως παρήχηση της εξής κατ'αυτούς φράσεως <κι,κι,κι, τι παλιό βρακί φουρείς>. Το πτηνόν τούτο αλλά χού λέγεται Κερασάς.
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εν τη οροσειρά τη περικλειούση την εύφορον κοιλάδα των κοιλέων-θεσίων, καλουμένην ούτω, διότι ο Ελλήσποντος κοίλον κόλπον απεργάζεται, υπάρχει οξεία τις και κωνοειδής κορυφή καλουμένη μάλ-τεπές (=κορυφή θησαυρού). Η κορυφή αύτη την νύκτα του Πάσχα, ότε το πρώτον ψάλλεται το Χριστός ανέστη, (η καλός η λόγος), ανοίγει και ο τολμών να εισέλθη διέρχεται επί εν έτος εντός μεγάρων μαρμαροτεύκτων εν αφάτω ολβιότητι συζών μετά των ωραίων Ραγίδων (νεράιδων). Εάν δε βούλεται να επανέλθη προς τους οικείους αυτού, δέον ν'αναμείνη το ετήσιον του όρους άνοιγμα και να μη γευθή των κόκκων της υποχθονίου ροιάς κατά το διάστημα της εντός του όρους διαμονής αυτού.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Οι Καλικάντζαροι. Την εσπέραν της προ της παραμονής των Θεοφανείων ημέρας τα τερατόμορφα και παιδοκτόνα ταύτα μορμολύκεια συναισθανόμενα την εν Ιορδάνη παρουσίαν του Θεανθρώπου, εν ώ τας κάρας των ανθρώπων συνέθλασε, λέγουσι προς άλληλα τα εξής εν είδει επωδού : ‘’φεύγετε να φεύγωμε κ’έφτασ’ η τερλοπαπάς με τη(ν) πατερίτσα του και με τα βριτούρα του,’’διότι παραδίδοται ότι ο Ιησούς Χριστός είπε νηπιάζων περί του δωδεκαημέρου καθ’ο υπάρχει η παρουσία των ενοχλητικών τούτων καλ(ι)καντζάρων ‘’δώδεκα μήνες πως φυλάγω γώ, δώδεκα μέρες φ(υ)λαχθήτε σείς’’, δι ο λίαν τολμηροί θεωρούνται οι κωμασταί των νυκτών, οι οδοιπόροι κτλ. Τα δε οχληρά ταύτα όντα, άμα φωτ(ι)στούνα τα νερά, φεύγουσι δρομαία μη ανεχόμενα την παρουσίαν του σταυρού και μεταβαίνουσι εις τα όρη, στα β(ου)να, ή εις τ’άκαρπα τα δέντρα, όπως το επόμενον δωδεκαήμερον ακμαία επιληφθώσι του καταχθονίου αυτών έργου και σύρωσι τους ανθρώπους εις την αμαρτίαν ή σωματικώς βλάψωσι τους άφρονας ατρομήτους. (9) Η στάκτη. Μετά την του μικρού αγιασμού απόλυσιν, η οικοδέσποινα ή η υπηρέτρια, κατ’εντολήν εκείνης, πέριξ των θεμελίων της οικίας ρίπτει στάκτην επιμελώς τηρηθείσαν εν τη εστία καθ’ άπαν το δωδεκαήμερον. Πιστεύουσι δε ότι δια τούτου κατά το έαρ και το θέρος ουδαμώς θα ενοχλώνται από τα ζωύφια της νυκτός, διότι η ιερά εκείνη σποδός κατέστη εντομοκτόνος κατά το διάστημα του δωδεκαημέρου.
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Γλλού= Λάμια τις η μορμολύκειον ή φάντασμα όπερ επιφαινόμενον επιφέρει πρόωρον θάνατον εις τ’ αβάπτιστα βρέφη. Οι αρχ. είχον την Γελλώ Λεσβίαν παρθένου θανούσαν κατά τον τοκετόν. Όθεν κ η παροιμία «Γελλούς παιδοφιλωτέρα» επί την αώρις τελευτησάντων ήτοι επί των φιλοτέκνων μεν τροφή δε διαφθειρουσών αυτά. (Ζηνοβ. 3.3.)
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Γλλού (η) : κακοποιόν τι πνεύμα παραβλωπικόν, ώς παριστάνουσιν οι ιδόντες!! αυτό, το οποίον φονεύει τα αβάπτιστα νήπια.
Χρονολόγηση
1890
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Έκαμι κ΄ η Νιάδα στάρ φόρτουσ΄ ένα τριχαντήρ
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άθριπου θουρείς μα καρδία δε ξέρς
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
Τόπος
Μάδυτος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×