Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Ευρώπη
(3)
Ελλάδα
(3)
Πολιτική, δίκαιο και οικονομία
(1)
Υλικά και προϊόντα
(1)
Οικοδομικά υλικά
(1)
Δομικοί λίθοι
(1)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(56)
Γλωσσολογία
(1)
Συστήματα γραφής
(1)
Αρχαίες γραφές
(1)
Εικαστικές τέχνες
(5)
Αρχιτεκτονική
(4)
Μνημεία
(3)
Ιστορικά μνημεία
(3)
Πλαστικές τέχνες
(1)
Μεταλλοτεχνία
(1)
Ιστορία
(5)
Αρχαιολογία
(4)
Αρχαιολογικά αντικείμενα
(1)
Αρχαιολογικοί χώροι
(3)
Εθνική ιστορία
(3)
Ελληνική Ιστορία
(3)
Ιστορία (επιστήμη)
(4)
Ιστορικές μέθοδοι
(1)
Επιγραφική
(1)
Ιστορικές περίοδοι
(4)
Αρχαία ιστορία
(4)
Αρχαίοι πολιτισμοί
(4)
Νομισματική
(1)
Μουσεία
(2)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(52)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(52)
Λαϊκή παράδοση
(52)
Προφορική παράδοση
(51)
Τέχνη
(2)
Τέχνες
(2)
Έργα τέχνης
(2)
Αρχαιότητες
(2)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(51)
Λαϊκή Παράδοση
(33)
Παροιμία
(18)
Τρισδιάστατα Αντικείμενα και Έργα Τέχνης
(2)
Αρχαιολογικό αντικείμενο
(2)
Επιγραφή
(1)
Νόμισμα
(1)
Τόπος
Ευρώπη
(56)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(56)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(56)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
(56)
District of East Macedonia and Thrace | East Macedonia and Thrace
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
Θράκη
(56)
Western Thrace
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
Νομός Ξάνθης
(56)
Xanthi
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ▶ Νομός Ξάνθης
Άβδηρα
(56)
Ávdira | Άβδηρα, Νομός Ξάνθης | Άβδηρα Ξάνθης | Ávdira, Xanthi
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
(56)
Thrace (Historical region)
Μεσόγειος
(56)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1950 - 1999
(51)
400 - 351 π.Χ.
(1)
450 - 401 π.Χ.
(1)
500 - 451 π.Χ.
(1)
Ιστορική περίοδος
Αρχαϊκή περίοδος
(1)
Ύστερη Αρχαϊκή Περίοδος
(1)
Κλασική περίοδος
(2)
Πρώιμη Κλασική Περίοδος
(1)
Μέση Κλασική περίοδος
(1)
Ύστερη Κλασική περίοδος
(1)
Νεότερη Ελλάδα
(51)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(51)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(51)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(51)
Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα
(1)
Λαογραφικό Μουσείο Μετσόβου – Aρχοντικό Τοσίτσα
(1)
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
(1)
Πανδέκτης: Θησαυρός Ελληνικής Ιστορίας & Πολιτισμού - Αρχαίες Ελληνικές και Λατινικές Επιγραφές
|
αποθετήρια
EKT
(1)
Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων
(3)
Αποθετήριο του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων Και Απαλλοτριώσεων
(3)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(55)
Μη γλωσσολογικό περιεχόμενο - Μη εφαρμόσιμο
(1)
Europeana τύπος
Εικόνα
(5)
Κείμενο/PDF
(51)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(51)
CC BY-ND 4.0
(3)
CC BY-SA 4.0
(1)
In Copyright (InC)
(1)
1 - 30 από 56 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
IThrAeg E001: Νόμος (;) των Αβδήρων (;)
Χρονολόγηση
500 - 471 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Αρχαϊκή Περίοδος, Πρώιμη Κλασική Περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Αρχαιολογικό αντικείμενο, Επιγραφή
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
Χωρίς Τίτλο
Δημιουργός
Άγνωστος
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων
Χωρίς Τίτλο
Δημιουργός
Άγνωστος
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων
Χωρίς Τίτλο
Δημιουργός
Άγνωστος
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων
Αργυρό τετρώβολον, Θράκη, Άβδηρα.
Χρονολόγηση
411 - 385 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Κλασική περίοδος, Μέση Κλασική περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα
Η Αγία Μαρίνα είναι για τα όνειρα. Βαστά το διάβολο από τα κέρατα. Η Αγία Μαρίνα με το καλάθι της πηγαίνει και διαλέγει ρόγες από τα σταφύλια
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τ' άη Γιαννιού του θερμαστή δεν τρώνε μαύρο σταφύλι και μαύρο σύκο. Από 'τανε αυτός με του Χριστού το κήρυγμα κ' επήγε στου Ηρώδη τη χώρα. Χόρεψε καλά η Σαλώμη. Η μάννα της ήθελε να τον κάμη γαμπρό αλλά αυτός δεν δεχόταν με κανένα τρόπο. Η Σαλώμη χόρεψε τόσο κάλα και την λέει ο μπάμπας της οτι θα ζητήξης θα στο δώσω. Λιέει αυτός να πάω να ρωτήσω τη μάννα μου κ' εκείνη θα μου πή. Αυτή του λέει να πάς να ζητήξης τ' άη Γιαννιού το κεφάλι. Ο Ηρώδης δεν ήθελε να τον χαλάση. Ωρκίστηκε όμως και δεν μπορούσε ν' αλλάξη το λόγο. Και τότες έστειλε το δήμιο να πάη να πάρη τ' άη Γιαννιού το κεφάλι και ήθελε να το δή αυτή καλά αμέσως να μη χάση και τότες όταν το πήγε αυτός σπαράζοντας ακόμη το έιδε αυτή και εκείνη την ώρα την ήρθε πυρετός. Από τη Σαλώμη εβγήκε ο πυρετός. Μέχρι τότε πυρετός δεν υπήρχε
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αυτοί ήταν δυό χιλιάδες τούρκοι και ήρθαν εδώ. Αυτοί είπαν θα πάμε στο χωριό και δεν θ’ αφήκωμε γλώσσα. Τότε παρουσιάστηκε ένας με άσπρο άλογο και έγινε πλημμύρα μπροστά τ’ς και δεν μπορούσαν να βαδίσουν τ’ άλογα. Τότες είπε αυτός ο bίμbασης (= χίλιαρχος) στο χωριό που θα πάμε μύτη δεν θα ματώση. Τότες άνοιξε το μέρος έφυγε η πλημμύρα και ήρθαν μές στο χωριό αυτοί. Εμαζεύτηκαν στη πλατέα κ’ εφώναξαν τον μουχτάρη να τους ετοιμάση ψωμί, φαγί και μέρος για να κοιμηθούν. Και τότες το χωριό ήταν μικρό. Τότες μουχτάρης και οι αγάδες (= σύμβουλοι του μουχτάροι) άδειασαν τα σπίτια και έβαλαν τους Τούρκους μέσα και τα άλογα στους στάβλους. Ύστερα εκάθισαν τρείς μέρες. Ο Παππούς μου ήταν μουχτάρης τότε. Οι Τούρκοι είπαν εσείς εδώ έχετε ένα άγιο πολύ θαματουργό και σας γλύτωσε. Έφυγαν αυτοί με κάλο, ζημιά δεν έκαμαν στο χωριό μας
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άκουσαν μια βοή μεγάλη και κάποιος άρρωστος έγινε καλά. Είδαν και μια λάψι
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Άγιος Αθανάσιος όταν ήταν ο Ρουσσικός Πόλεμος τότε ήρθαν εδώ οι Τούρκοι μέχρι τη καμηλόπετρα και παρουσιάζεται ένας καββαλάρης με κόκκινο άλογο. Τότε φώναξε ο μεγάλος των μύτη χρισκανού να μη ανοίξη. Ήταν ο άη Θανάσης ο καβαλλάρης. Το χωριό τους έδωσε πράματα, ψωμιά, φαγιά και δεν έκαμαν τίποτα κακό, δεν πείραξαν κανένα. Εδώ εις την περιοχήν υπάρχει μοναστήρι του Αγίου Αθανασίου. Η μνήμη του και τα κουρβάνια γίνονται 2 Μαΐου. Το Χειμώνα (18 Ιαν.) πάμε μόνο και λειτουργούνε.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Προφήτης Ηλίας με τ' άλογα τρέχει απάνω στον ουρανό και γίνονται η βροντή κια η αστραπή
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Η Αγία Παρασκευή είναι για τα μάτια και για όλα είναι.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Η Αγία Παρασκευή γυρίζει όλη νύχτα. Πηγαίνει στα σπίτια, κάθεται και την βλέπουν κάθε μέρα
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Το 13 που θέλα φύγομε ως πρόσφυγες από 'δώ (είχαν έλθει εδώ οι Βούλγαροι) η Αγία Παρασκευή στην εορτή της έτρεξε από το μάτι της ένα δακρύ. Εγώ είπα να το σκουπίσωμε. Το σκουπίσαμε και πάλι έβγαλε δάκρυ. (Το 13 = έτος 1913)
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Χριστός το ρώτησε τον άη Φανούρη τι χάρι θέλεις να σε δώσω. Ύστερα είπε ο άη Φανούρης ο κόσμος να κάνη φανουρόπιττα και να τη διαβάζει ο παπάς και να λένη. Θεός σχωρέσ' τ' άη Φανούρη τη μητέρα. Τα κουρίτσ' βάζουν ένα κομμάτι φανουρόπιττα από κάτω από το μαξιλάρι και λένε : Άη Φανούρη να μου φανερώσης απόψε αυτό που θα πάρω. Το πρωϊ τα λιένε. Εγώ είδα τον τάδε, εγώ είδα τον τάδε.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Άη Χαράλαμπος έπιασε την Πανούκλα κ' εγλύτωσε τον κόσμο που τον κατάστρεφε.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Λένε ότι οι μεγαλύτεροι θησαυροί είναι εδώ στα Άβδηρα. Εδώ είναι και ο θησαυρός του Αβδούλ. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος του κόσμου. Να ρθούνε πολλές φορτηγίδες δεν γεμίζουν.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Κάποτε ο Χριστός πήγε στο βοσκό που φυλάει τα βόδια και ζήτησε νερό. Αλλά ο βοσκός ήταν τεμπέλς και δεν τον έδωκε νερό.Λοιπό κ’ο Χριστός τον καταράστηκε και τον είπε τα ζώα να φεύγουν άλλα δεξιά κι άλλα αριστερά.Αυτά φεύγουν με τη μυία. Περίπου είκοσι μέρες τον καταράστηκε να γίνεται αυτό. [Μετά από είκοσι μέρες μέχρι 21 Μαίου χάνεται αυτή η μυία]. Μετα=ά πήγε στο βοσκό που φύλαγε πρόβατα του ζήτηξε νερό αλλ’αυτός δεν είχε κουβά αλλ’έπιασε έβγαλε το τσαρούχι του. Εάν δεν συχαίνεσαι,λέει,να σου δώσω το τσαρούχι. Ήπιε ο Χριστός με το τσαρούχι και τον ευλόγησε να μη φεύγη το κοπάδι,να είναι ήσυχο και να είσαι ήσυχος κ’εσύ.Και έτσι τα πρόβατα όταν τα πιάνη ήλιος πηγαίνουν στη δροσιά και κοιμούνται. Μετά όταν βράδυασε ανταμωθήκανε οι βοσκοί και το συζητήσανε το πράμα και κατάλαβαν ότι ήταν ο Χριστός που πέρασε κοντά τους.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Όταν τα παιδιά τα πιάνουν ασπασμοί σαράντα μέρες τα νηστεύουμε και τρία Σάββατα τα κοινωνούμε.Ύστερα απο εικοσιδυό μέρες τρώνε κρέας του κατσικιού.Το κατσίκι δεν το πιάνει αυτή η αρρώστεια.Το πρόβατο το πιάνει.Το κατσίκι δεν το πιάνει γιατί το'χει καταραστή ο Χριστός.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Χριστός επήγε στην κατσίκα και εκρύφτηκε και εσήκωσε την ουράν της (και εσήκωσε την ουρά του)και τον έδηξε. Ύστερα επήγε στο πρόβατο και τον έκρυψε το πρόβατο και το ευλόγησε.Γι'αυτό οι ουρές τους του ενός είναι σηκωμένη και του άλλου κάτω.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Την ευλογιά την λένε Μελένια. Σέρνει πίσω της την Αστρακιά και την ιλαρά. Αυτές είναι τρεις εδελφές.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ήτανε ένα κορίτσ’ ορφανό. Παντρεύτηκαν τ’ αδέρφια του κ’ έμεινε μόνο του στο σπίτι. Αναγκάστηκε να πάη στην αδερφή της να μένη κοντά στο γαμπρό της. Όταν πήγε εκεί ωνειρεύτηκε ότι πήγαν δυό στο προσκεφαλό τα’ και το λένε. Στη κάμαρα που κάθεσαι στο πρώτο σπίτι να σκάψης και θα βρής θησαυρό. Θα βρής μία τρίγωνη πέτρα με γράμματα πρώτα. ‘Όταν θα προχερώσης θα βρής ένα νόμισμα σα μεζίτι Τουρκικό. Σε άλλοι δέκα πόντι με δεκαπέντε θα βγη το καζάνι με το θησαυρό. Να μη φοβηθής, να πάς να σκάψης τα μεσάνυχτα. Το πρώτο βράδυ εφοβήθηκε να το πή σε κανένα, δεν το είπε. Κοιμήθηκε το δεύτερο βράδυ. Ξαναπήγανε και του λένε ο ένας αγριεμένος γιατί δεν πήγες. Θα πάς να βρής τα χρήματα. Το πρωί πάλι δεν το είπε αλλά σηκώθ’κε λίγο σα βασανισμένο. Το τρίτο βράδυ πάλι τα ίδια και του λ΄πεν να πάη. Ο ένας του ωμιλούσε με γλυκό τρόπο και ο άλλος άγρια. Όταν ξημέρωσε πήρε απόφασι να το μολοήση. Συγκεντρωθήκανε όλοι κ’ επήγανε κι αρχίσανε να σκάβουνε. Μόλις άρχισαν να σκάβουνε βρήκε το κοριτσί το πρώτο σημείο. Τη πήρε με το γκασμά και τη βάνει στο πλάι. Όταν βρήκε και το δεύτερο σημείο, το νόμισμα το πήρε στα χέρια και χωρίς να θέλη βγάζει μια φωνή και ακούστηκε ένας θόρυβος κ΄εχάθηκε ο θησαυρός. Το κορίτσι έμεινε σαν παράλυτο. Το πήραν αυτοί το πήγανε στο σπίτι παράλυτο. Καλέσανε γιατρούς κανείς δεν μπορούσε να κάμη τίποτα. Τους είπανε να βρούνε χοτζάδες, τούρκοι. Όπου φτάσανε σ’ένα χότζα και εθεράπεψε το κορίτσι. Λέει, εγώ θα σας μαζέψω και θ’αφίσετε εκεί όπως ήταν τα χρήματα και θα σας πάρω εγώ μια βραδυά να πάμε και θα βγάλωμε τα χρήματα. Μια βραδυά πήγε στο σπίτι τους ο Χότζας και τους λέει μπρός πάμε. Ήταν 9 η ώρα. Λέει πως θα πάμε. Θα μας ακούσουν. Λέει αυτός πήγαινε πάρε ένα μαντήλι χώμα. Πήγε ο ένας έφερε το μαντήλι το χώμα το διαβάζει αυτός και λέει πάρτο και πήγαινε σ’όλα τα γειτονικά σπίτια και ρίξε από μια χούφτα στα κεραμίδια. Πήγε αυτός το ‘ρριξε κ’ εγύρισε. Τους λέει εμπρός πάμε. Αυτοί τώρα δεν ακούν τίποτα. Πήγανε αυτοί άρχισε να σκάβη το κορίτσι. Ευρήκε τα σημεία πάλι στη θέσι τους. Έφτασε πλέον στο καπάκι του καζανιού. Όταν έφτασ’ εκεί το πήρε μια τρεμούλα και πάλι φώναξε. Πάλι ακούστηκε θόρυβος όπου τα λεφτά εξαφανίστηκαν κ’ έγιναν κάρβουνα. Ανοίγουν το καπάκι και βρίσκουν αντί χρήματα κάρβουνα. Το κορίτσι μένει ολωσδιόλου παισμένο. Το κορίτσι πέθανε. (Το έχει μάθει από ένα γέρο 80 χρονών το 1922-23. Αυτός κατήγετο από την περιφέρειαν Σηλυβρίας της Τουρκίας.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ήτανε ένας βασιλιάς κ' επάντρευε την κόρη του και την έδωσε όλα τα καλά σα βασιλιάς. Και θυμήθηκε ακριβώς απάνω στην τοποθεσία αυτή οτι δεν της έδωσε μια σκούπα και τότε βαρυγνώμησ' (θυμίσ') ο πάτερας και της καταράστηκε πέτρες να γίνουν όλα όσα της έδωσε. Κι από τότε υπάρχουν αύτες οι πέτρες εκεί.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μια γριά καυκήστηκε ότι κ' έτσι κι αλλιώς έβγαλα το Μάρτη και δεν ψόφησαν τ' αρνάκια μου ούτε από κρύο ούτε από φαγητό. Ο Μάρτης θύμωσε γιατί καυκήστηκε. Ύστερα πήρε μέρα από το Φλεβάρη κ' έκαμε κρύο κ' επάγωσαν τα αρνιά και η γριά εμαρμάρωσαν. Αυτή η γριά με τα προβατάκια της είναι στη Καβάλλα, στη χώρα εκείνη.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ήτανε ένας καμηλάρης και επήε με μια καμήλα να φορτώση εκεί χρυσόν, λίρες. Αυτά τα λεπτά δεν ήταν γι' αυτόν και έγινε πέτρα και αυτός και η καμήλα του. Το μέρος ονομάζεται τασλίκι. Τώρα ονομάζεται Μάνδρα. Είναι χωριό.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ουράνιον Τόξον : Της Παναγίας το ζουνάρι. Όταν βγή το ζουνάρι θα σταματήση η βροχή. Όταν έγινε η πλημμύρα του Νώε τότε είπαν οτι αυτό το σημέδι έδειξε ο Θεός, οτι δεν θα ξανακάνη βροχή κ' εβγήκε ο Νώες από την Κιβωτό. Το πράσινο είναι πουλύ στο ζουνάρι, θα βγή λάδι πουλύ. Το κίτρινο είναι στάρι, το κόκκινο είναι κρασί.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Άκουσα από τον μπαμπά μου οτι ο αχερόδρομος (Γαλαξίας) ήταν ένας που έκλεψε άχερα στο κάρο απάνω κ' έπεφτε από πίσω λίγο λίγο και είδαν τα άχερα, πήραν τον δρόμο και βρήκαν τον κλέφτη. Αυτό μας το έλεγαν για να μη πάμε και κλέψωμε άχερα και ξευτιλιστούμε.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο Παλαιολόγος που ήταν βασιλές της Κωνσταντινουπόλεως και όταν καταπολεμούσαν την Κωνσταντινούπολι είχε οχυρά μεγάλα, ήταν ακαταπολέμητη. Τέτοια οχυρά είχε. Όπου στο κάστρο υπήρχε μια θύρα μυστική όπου πήγε ένας εφιάλτης απ’ τους δικούς μας και πρόδωσε αυτή τη θύρα και μπήκαν απ’ αυτή. Επήγε κάποιος και το είπε του βασιλιά που ήταν με τον Πατριάρχη ότι έσπασαν τα τείχη. Ο Βασιλιάς θάμαξε. Και λέει: αυτό είναι πράμα που δε θα μπορέσω να το πιστέψω. Θα το πιστέψω αν τα ψάρια αυτά που είναι μισοτηγανισμένα εδώ πεταχτούνε και ζωντανέψουνε τότε θα πιστέψω. Και πεταχτήκανε τα ψάρια. Αυτά τα ψάρια είναι πέντε. Προ ολίγα χρόνια επί των ημερών μου πέθανε ένα και το σηκώσανε με μεγάλη παράκλησι. Τώρα είναι εκεί και είναι μισοψημένα. Όσοι πηγαίνουνε πηγαίνουνε και τα βλέπουνε.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Εδώ έχει ένα μνήμα και είναι δεκαπέντε βήματα μήκος. Έλλην ελεγότανε αυτός που ήταν μέσα. Και σήμερα με τις ανασκαφές βλέπομε τη κνήμη και είναι ένα μέτρο. Απ’ αυτό μπορεί να φανταστή κανένας τι ανάστημα είχανε. Θα τανε γίγαντες. Το μνημείο αυτό είναι κάτω στο Ζλαγγιόλ (τοπων.)
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Θα ρθή καιρός απού θανεβή ο άθρωπος απάνω στη ρουβιθιά.
Χρονολόγηση
1961
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
Τόπος
Άβδηρα
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×