Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Προσωπογραφίες
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Πολιτική, δίκαιο και οικονομία
(3)
Χρηματοοικονομικά και εμπόριο
(3)
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(1.305)
Εικαστικές τέχνες
(3)
Πλαστικές τέχνες
(3)
Μεταλλοτεχνία
(3)
Ιστορία
(3)
Αρχαιολογία
(3)
Αρχαιολογικά αντικείμενα
(3)
Ιστορικές περίοδοι
(3)
Αρχαία ιστορία
(3)
Αρχαιότητα
(3)
Νομισματική
(3)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(1.302)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(1.302)
Λαϊκή παράδοση
(1.302)
Προφορική παράδοση
(1.302)
Τέχνη
(3)
Τέχνες
(3)
Έργα τέχνης
(3)
Αρχαιότητες
(3)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(1.302)
Λαϊκή Παράδοση
(54)
Παροιμία
(1.248)
Τρισδιάστατα Αντικείμενα και Έργα Τέχνης
(3)
Αρχαιολογικό αντικείμενο
(3)
Νόμισμα
(3)
Τόπος
Ασία
(1.305)
Asia
Ασία
Τουρκία
(1.305)
Turkey | Republic of Turkey
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
Ανατολική Θράκη
(1.305)
Eastern Thrace
Ασία ▶ Τουρκία
Επαρχία Αδριανούπολης
(1.305)
Edirne | Edirne Province
Ασία ▶ Τουρκία ▶ Επαρχία Αδριανούπολης
Αίνος
(1.305)
Enez | Αἶνος
Ευρώπη
(1.305)
Europe
Θράκη (Ιστορική περιοχή)
(1.305)
Thrace (Historical region)
Μέση Ανατολή
(1.305)
Middle East
Μεσόγειος
(1.305)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1900 - 1949
(952)
1850 - 1899
(324)
400 - 351 π.Χ.
(2)
500 - 451 π.Χ.
(1)
Ιστορική περίοδος
Αρχαϊκή περίοδος
(1)
Ύστερη Αρχαϊκή Περίοδος
(1)
Κλασική περίοδος
(3)
Πρώιμη Κλασική Περίοδος
(1)
Ύστερη Κλασική περίοδος
(2)
Νεότερη Ελλάδα
(1.276)
Βασιλεία Γεωργίου Α’
(1.267)
Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και Μικρασιατική Εκστρατεία
(2)
Μεσοπόλεμος
(7)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(1.302)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(1.302)
Υπουργείο Πολιτισμού - Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων
(3)
Εθνικό Αρχείο Μνημείων - Ψηφιακές Συλλογές Κινητών Μνημείων (ΚΜ)
(3)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(1.302)
Europeana τύπος
Εικόνα
(3)
Κείμενο/PDF
(1.302)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC 4.0
(3)
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(1.302)
1 - 30 από 1.305 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Νόμισμα από την Αίνο
Χρονολόγηση
394 - 392 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Κλασική περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων
Νόμισμα από την Αίνο
Χρονολόγηση
385 - 383 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Κλασική περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων
Τετράδραχμο Αίνου
Χρονολόγηση
500 - 451 π.Χ.
Ιστορική περίοδος
Ύστερη Αρχαϊκή Περίοδος, Πρώιμη Κλασική Περίοδος
Τύπος τεκμηρίου
Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων
Οπ' αγαπά παιδεύει
Χρονολόγηση
1906
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σαν δεν μοιάζομαι, δεν συμπεθεριάζαμαι
Χρονολόγηση
1906
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Δεν κλαίγω όσα έπαθα, αλλά τα τι θα πάθω
Χρονολόγηση
1906
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο παθός γίνεται γιατρός
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μη ρωτάς γιατρόν, αλλά παθόν!
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Υποφέρω του λιναριού τα πάθη
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Με εγέννησε η μάννα μου να μοιάσω του κυρού μου
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Οχιά και ταραχιά και τ' Αράπ' ο ζεύλαρος
Χρονολόγηση
1882
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ο κόκκυξ κρώζει καθ’όλον τον Μάιον και θέλει μεν να εξακολουθήση το ηδονικόν του κελάδημα και καθ’άπαν το θέρος αλλ’επειδή και η μοίρα αυτού τότε ο έτι μάλλον αυτού φυλώδος τέττιξ αρχίζει να ψάλλη κατά του Ιουνίου και φοβούμενος ο κόκκυξ μήπως ούτος εισδύση εις του πρωκτού του σιωπά ει και άτην και αποσυρόμενος,κρύπτεται είς την Τρώγλην του εν όσω ακούει τον ενοχλητικόν σιγμού του αντιζήλου του.
Χρονολόγηση
1880
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Φαρσί = Μυθώδης πτερωτός ίππος.
Χρονολόγηση
1882
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αλησμονόχορτο, το μυθολογικόν χόρτον εν τοις παραμυθίοις και τοις τραγωδίοις προξενούν λήθην εις τους τρώγοντας αυτό, ως ο λωτός του Ομήρου και το ύδωρ της Λήθης των αρχαίων.
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Νύμφη τις είχεν εκυράν δύστροπον και ύποπτον λίαν υποφέρουσα εκτώς δυστραπίας αυτής. Η μέραν την η νύμφη ζυμώσασα δέκα οκτώ άρτους ενέβαλεν εκ τον κλίβανον. Η ύποπτος εκυρά πληστάσασα εις ρον κλίβανον και αριθμήσασα τους άρτους ευρεναυτούς λεληθότως δέκα εννέα. Μετά την όπτησιν εξέβαλεν αυτούς η νύμφη εκ του κριβάνου, ηδέ εκυρά αριθμίσασα και πάλιν αυτούς εύρεν το πραγματικόν ποσόν των άρτων και λέγει τη νύμφη οργίλες. Οι άρτσι ήσαν δέκα εννέα διατί τώρα είναι δέκα οκτώ ; Ουχί μήτερ εξ αρχής δέκα οχτώ ήσαν. –Ουχί επιλέγει η εκυρά, δέκα εννέα ήσαν και έδωκας τον ένα εις την μητέρα σου και ήρξατο σφοδρά φυλονικία μεταξύ εκυράς και νύμφης. Αύτη δε εκτώς μεγίστης λύπης μετεμορφώθη εις πτηνόν, διαμαρτυροσμένη μέχρι σήμερον θεούς και ανθρώπους ότι τα ψωμιά ήσαν δεκοχτώ και ονομάσθη δεκωχτούρα. Έχει το μέγεθος περιστεράς και περιδέρακον μέλαν μέχρι του τραχήλου. Πλεονάζει εν Σμύρνη και Αδριανουπόλει και εκβάλλει τοταύτην φωνήν ωσάν λέγει δεκουχτού όθεν και ονομάζονται. Ελλκησεί πως των λέγουν δέντό ξεύρω αν και είναι σύνηθες πτηνόν.
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Η δεκοκτούρα είναι πτηνόν το οποίον τοιούτου, κρυγμόν εκβάλλει κι να λέγη δεκοχτώ. Ητό δι αύτη, γυνή νεαρά και νεονύμφος έχουσα κι φαίνεται δύστροπον εκυράν. Ημέραν τινά η νύμφη εζύμωσε δέκα και οχτώ άρτους. Φαίνεται δ’ότι η εκυρά εμέτρησεν αυτούς δέκα εννέα. Ηφού έψησαν τους άρτους αριθμεί και πάλιν αυτούς η εκυρά και εθρίστη μόνον δέκα οκτώ τους άρτους. Τότε ήρχισε σφοδρά φιλονεικία μεταξύ εκυράς και νύμφης. Και η μεν έλεγεν ότι εξ αρχής εζύμωσεν δέκα οκτώ άρτους η δ’εκυρά επέμενε λέγουσα ότι ήσαν μεν δέκα εννέα αλλ’η νύμφη έδωκεν ένα τη μητρί αυτής. Ούτω δ’εκ της πολλής φυλονεικίας και θλίψεις μεταμορφώθη εις πτηνόν η νύμφη και ούτην μέχρι του νυν και ες αεί διαμαρτύρεται θεούς και ανθρώπους ότι εξ αρχής δεκοχτώ ήσαν τα ψωμιά και όχι δέκα εννιά εξού έλαβε και το όνομα δεκοχτούρα.
Χρονολόγηση
1880
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Δεκοχτούρα πτηνού. Αυτή ήτο νεαρέ νύμφη δυστρόεν πεθεράς είχι ζυμώσει 18 ψωμιά κι έβαλεν εις του κλίβανον. Η πεθερά εμέτρησα κατά λάθη 19 τα ψωμιά. Μετά την εξαγωγήν εκ του κλιβάνου εφάνη το πραγματικού ποσού των τότε επήλθε ζωηρά φυλατικία μεταξύ πεθερές κ’ νύμφης, επιμενώσης τας πεθεράς ότι η νύμφη έδωσεν εις την μητέρα της το εύ ψωμίον. Εκ της λύπης η νύμφη μετεμορφώθη εκ το ου λόγω πτηνόν κρόζιυσα ‘ς διαμαρτυρομένη δια τη φωνή της ότι δεοχτώ ήσαν τα ψωμία.
Χρονολόγηση
1905
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Στοιχειό, το, πιστευόμενον υπο των δεισιδαιμόνων κακοποιόν πνεύμα. Στοιχειώνω, δια την οικίαν η οποία πιστεύουν ότι αποκτά στοιχειό. Στοιχειωμένος = τόπος εις όν εμφωλεύει στοιχειό.
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Πιστεύεται πως την ώρα που λένε πρώτη βολά τον καλό λόγο, το Χριστός Ανέστη, καίει λαμπάδα πάνω από τον τόπο που είναι κρυμμένος θησαυρός. Και βλέποντας αν την ώρα τούτη κανείς λείπει, λένε : πάει να βγάλει θησαυρό
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σκάβοντας να βγάλουν κρυμμένο θησαυρό δε μιλούν, γιατί τότε ο θησαυρός γίνεται κάρβουνο (άνθρακες ο θησαυρός)
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Σκαπτοντες ίνα εξορύξωσι τεθαμμένον θησαυρόν ανάγκη να μη ομιλήση της, διότι τότε ο θησαυρός μεταβάλλεται είς άνθρακας. Το των αρχαίων :άνθρακες ο θησαυρός
Χρονολόγηση
1906
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Αναβάνισσα = κρήνη εν ταν εν Ίμβρω αλυκίδας μυθεύεται οτι αυτόθι ήσαν δυό χωριά πλησίον αλλήλων. Νεανίς δε της εξελθούσα από του ενός χωρίου ήρχετο εις το έτερον, αλλά δεν εύρεν αυτό, διότι είχε καταπιεί αυτό η γή σχισθείσα επιστέψασα η νεανίς εις το χωρίον τςη, δεν εύρε και τούτο, άμα ως εκήλθεν αυτή. Τότε η νεανίς καθήσασα επί πέτρας ωδύρετο μέχρις οι μετεβληθή εις λίθον, αφ' ου ρέει νύν το ύδωρ, και λέγεται Αναβάνισσα.
Χρονολόγηση
1882
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Ίσκιος, καλός ή κακός του σπιτιού ο κακός μάλιστα λέγουσι πατεί τον άνθρωπον κοιμώμενον και αφήνει μελανά σημεία εις τας κνήμας.
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Βαρυχνιάς, βραχνάς και σβάραχνας, ο εφιάλτης cauchmaut.
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Μαγαράς=Μυθώδες σπήλαιον με σιδηρένιαν θύραν εν τοις παραμωθίοις πλήρες θησαυροδ και σήμερον ακόμη πιστεύεται ότι υπάρχουσι μαγαράδες. Τοιούτως πιστεύεται ότι υπάρχει και εν Αίνω παρά τους πρόποδας του βουνού. Κλαυσή δια τον οποίον κατά το 1873 έγινε πλείστος λόγος διότι Αινιός τις έφερεν επίτηδες άνθρωπον της Κυβερνήσεως ίνα έξαξη τον αμύθητον θησαυρόν του Μαγαρά αλλ’ εψεύσθησαν οι υπολογισμοί του. (Μαγαράδες=Ιδεών τις Ελλην. Λεξικό Εκ. Βυζαντίου της λέξης Μέγαρον (αύτ).)
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
πρβλ. Απόψε με πάτησε ο ίσκιος τυ σπιτιού λέγουν και δεικνύουν μελανά σημεία επί των κοημών αυτό το παιδί δεν έχει καλό γίσκιο.
Χρονολόγηση
1923
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Το Στοιό (στοιχειό) εινέ τι τρομακτικόν δια τους κατοίκους. Είνε δε πανταχού διαδεδομένη η δεισιδαιμονία ως τοιούτον παρουσίαζον αι Ρωμαίαι μητέρες τον Αννίβαν λέγουσαι τοις τέκνοις των το περίπυστον ‘’Ο Αννίβας προ των Πυλών’’ (Αnnibal antae Portas) όπως καθησυχάσωσιν αυτά. Σήμερον πλεισταχού λέγουτο Μου έρχεται, ο κακώς εκείνος δαίμων, όστις μαύρος, κατάμαυρος φαίνεται. Τούτο το στοιότο υπο ποικίλας μορφάς και όψεις παρουσιαζόμενον κάθηται εφ’υψηλών δένδρων και κλαίει ή γελά και ανακαγχάζει τότε το στοιό κοινώς λέγεται, κλαίει αναλόγως ενσκήπτει κακόν εν τη οικία ή τω χωρίω. Κλαίει το στοιό δίς ή τρις του έτους. Είνε ισχυρώς προκατειλημμένοι περί αυτού. Δια τούτο και εξορκισμούς ιδιαιτέρους αναφέρουσι και εκ του ψαλτηρίου του Δαυίδ πολλά σχετικά εν κρισίμοις ώραις απαγγέλλουσιν…
Χρονολόγηση
1903
Τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Λουλουδόπουλος, Μιλτιάδης Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Από τη ρίζα πιάνουν όχι από τα κλαδιά
Χρονολόγηση
1912
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Σαμίδης
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Τέτοια βάσαν έχ' η ρόκα όσον να γεμίσ' τ' αδράχτι
Χρονολόγηση
1906
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Δεν άφησε ρωθούνι
Χρονολόγηση
1882
Τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Μανασσείδης, Συμεών Α.
Τόπος
Αίνος
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
×
×